Sikkerhet
Sensorbasert antikollisjonssystem (UMS)
Sikker parkering
Blindsonevarsler (BSW)
Alltid på vakt
Sensorer på støtfangerne registrerer og varsler om biler nærmer seg i blindsonen din. Hvis en potensiell fare er i ferd med å oppstå blinker et lys i sidespeilet. Hvis du aktiverer blinklysene mot et kjørefelt der en bil nærmer seg, vil Kjørefeltvarsleren (LCA) gi deg et lydvarsel.
Multi Around Monitor
Oversiktlig parkering
Multi Around Monitor gjør det lett å orientere seg ved parkering. L200 er utstyrt med kameraer foran, bak og på sidene (inkludert fugleperspektiv) som viser hva som er i blindsonene og gjør selv kronglete parkeringer enkle. I tillegg kan det hjelpe deg å se evt. biler, fotgjengere og syklister som krysser bak bilen.
Frontkollisjonsvarsel med bremseassistanse (FCM)
Passer på
Når dette intelligente sikkerhetssystemet registrerer en mulighet for kollisjon forfra, vil den automatisk redusere bilens hastighet.
Krysstrafikk bak varsling (RCTA)
Trygg rygging
Når man rygger ut fra en parkeringsplass eller en oppkjørsel overvåkes sidene bak på bilen med en radar og fører varsles dersom det kommer en bil. Kommer det en bil fra en av sidene bak og kollisjonsfaren er høy, gis det et lydsignal, det indikeres på instrumentpanelet og lampene i speilhusene tennes.
Utforsk flere sikkerhetsfunksjoner
Stø kurs, hvis ikke sier bilen i fra
Hvis bilen er i ferd med å forlate veibanen uten at blinklys er benyttet, i hastigheter over 65 km/t, vil dette sikkerhetssystemet varsle deg. Takket være et kamera i frontruten, vil bilen registrere at du forlater kjørefeltet og gi deg et lydsignal. I tillegg vil en varsellampe lyse på instrumentpanelet.
Det er i motbakke det går oppover
Med bakkestartassistent er det enkelt å starte i motbakke. Når systemet oppdager en helning, vil systemet automatisk holde på bremsen til du slipper clutchen, eller går fra brems til gasspedal på automat.
Ingen slinger i valsen
TSA øker stabiliteten når du kjører med tilhenger. Dersom tilhengeren svaier vil bilen automatisk styre kraft til hvert enkelt hjul for å stabilisere bilen og tilhengeren.
Bilen styrer fjernlysene
L200 har automatiske fjernlys (AHB). For å gjøre kjøring i mørket sikrere og enklere, bytter bilen automatisk mellom fjern- og nærlys når biler foran oppdages. Praktisk og sikkert, da du kan holde begge hendene på rattet.
7 SRS kollisjonsputer
I trygge hender
For å gi deg mest mulig trygghet er L200 utstyrt med syv kollisjonsputer. Dette inkluderer frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer foran, knekollisjonspute for fører og gardintype kollisjonsputer.
RISE sikkerhetskarosseri
Sikkerhet i et nøtteskall
For å beskytte deg og dine passasjerer når du trenger det mest, har L200 et solid RISE sikkerhetskarosseri. Det er konstruert med ekstra forsterkninger strategisk plassert på kritiske punkter for å absorbere og fordele kraften fra kollisjonsenergien.
Robust lettvektskarosseri
Full beskyttelse
Karosseriet til L200 er ekstremt robust, og fordi den er konstruert med høyfast stål har bilen en relativt lav vekt. Sammen med RISE gjør det L200 til en meget sikker bil.
Merk:
Utstyr på bildene kan variere fra standard i Norge. Vennligst kontakt forhandler for nærmere detaljer.
- UMS: Stol ikke blindt på UMS. Vennligst ikke stol utelukkende på dette systemet mens du kjører. Ta alltid hensyn til omgivelsesforholdene når du betjener gasspedalen. UMS er ikke en funksjon som opprettholder bilens stoppetilstand. Du må derfor trå inn bremsepedalen i henhold til omgivelsesforholdene. Avhengig av situasjonen kan det hende at systemet ikke aktiveres selv om det befinner seg et kjøretøy eller en hindring foran eller bak bilen din, og dette kan føre til alvorlige ulykker hvis bilen plutselig settes i bevegelse. Ikke utfør inspeksjon av driften av systemet på egen hånd. Avhengig av situasjonen kan dette føre til at systemet ikke fungerer på riktig måte, noe som kan forårsake alvorlige ulykker.
- BSW: Systemet er kun ment som et supplement og det vil ikke varsle deg om samtlige kjøretøy i alle situasjoner. Vennligst ikke stol utelukkende på dette systemet mens du kjører. I enkelte tilfeller kan det være at blindsonevarselet ikke fungerer som normalt, avhengig av trafikk, vær, tilstanden på underlaget/veien eller andre gjenstander i og ved veibanen. Alarmlyden vil kun gå av hvis blinklyset er aktivert. Sjåfører er selv full ut ansvarlige for egen sikker kjøring. Grafikken på bildene på denne siden er kun brukt som en illustrasjon og representerer ikke hvordan de faktiske sensorene opererer. Vennligst se instruksjonsboken for ytterligere informasjon.
- FCM er kun ment som et supplement. Kjør forsiktig og stol aldri utelukkende på disse systemene mens du kjører. I enkelte tilfeller vil ikke FCM bli aktivert. Les instruksjonsboken nøye og vær klar over systemenes begrensninger. FCM fungerer når et kjøretøy befinner seg foran ditt kjøretøy. FCM er også utviklet for å kunne oppdage fotgjengere, men i enkelte tilfeller eller situasjoner vil det ikke fungere. Nødbremsing blir aktivert for kjøretøyet foran deg når du kjører i omtrent 5km/t til 80km/t, og for fotgjengere foran deg når du kjører i omtrent 5km/t til 65 km/t. Siden FCM ikke har funksjonalitet for å holde bremsen nede, slippes bremsen etter omtrent 2 sekunder etter at bilen har stoppet. For å hindre at bilen ruller etter dette, må sjåføren selv bremse. Kontakt din nærmeste Mitsubishi-forhandler hvis du har ytterligere spørsmål om systemet.
- RCTA: Stol ikke utelukkende på dette systemet, da enkelte kjøretøy kan forbli uoppdaget under visse forhold. Sjåfører er selv fullt ut ansvarlige for egen sikker kjøring.
- LDW: Filskiftevarsler er ikke utviklet for å gjøre risikoen ved å ikke følge med på veien foran deg eller kjøre i dårlig vær, mindre. Styr bilen som du alltid har gjort og kjør forsiktig. Systemet vil ikke kunne oppdage ulike filer på veien under alle forhold. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- AHB: Systemet aktiveres ved ca. 40 km/t eller mer, og deaktiveres ved lavere hastigheter. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- 7 SRS kollisjonsputer: Kollisjonsputene er en del av Supplemental Restraint System (SRS). For å minske faren for skade fra en utløst kollisjonspute skal du alltid ha på deg setebeltet, sitte oppreist midt i setet og ikke lene deg mot døren. Barn under 12 år skal sitte i baksetet og bruke lovpålagte barneseter. Spedbarn skal aldri sitte fremoverlent i forsetet. Se instruksjonsboken for mer informasjon, samt instruksjonsheftet for barnesetene du benytter.
- HSA: Bakkestartassistenten er ikke et substitutt for sikker kjøring. Du skal ikke stole på bare denne fuknksjonen når du kjører i bratte bakker. Bilen kan bevege seg bakover dersom bremsepedalen ikke er helt trykket inn, eller om veien er svært bratt eller glatt. Funksjonen er ikke laget for å holde bilen rolig i mer enn to sekunder.. Du skal ikke stole på denne funksjonen som et alternativ til bremsepedalen. Se instruksjonsboken for mer informasjon.
- TSA: TSA er kun et hjelpemiddel. Kjør forsiktig og stol ikke på sikkerhetsfuksjonen alene. Vanskelige kjøreforhold, sidevind, for høy vekt og/eller vektbalanse eller høye hastigheter kan hindre TSA å fungere. Se instruksjonsboken for mer informasjon.