Det handler om å gjøre en forskjell

En liten revolusjon og en stor suksess i bilmarkedet. Hoppsjef Clas Brede Bråthen vet akkurat hva som kreves for å gjøre noe nytt og oppnå suksess med det.

Norsk hoppsport har vært i medvind siden Clas Brede Bråthen kom inn i hoppkomiteen i 2001 og tok over som hoppsjef i 2004. Han tok over et hopplag som lå nede, og som ingen visste hvordan de kunne få tilbake i hopptoppen. Mange sterke personligheter og miljøer hadde meninger og ideer om hva som måtte til, men ingen lyktes og resultatene uteble.

Det viktigste for Bråthen ble å finne noen som visste hva som måtte til for å heve norsk hoppsport. Valget falt på den suksessrike finnen Mika Kojonkoski som trener for det norske landslaget. Neste steg var å innføre et system som sørget for at alle avgjørelser og alt som ble gjort bygde på kunnskap om hva som faktisk virket.

- Det var mange som hadde hovedfag i synsing, og jeg var en av dem. Mye ble fremført med skråsikker uvitenhet. Det viktigste jeg kunne gjøre var å sørge for at utøverne fikk tilgang til den beste kompetansen, sier Bråthen.

Utvikling og seier

I ettertid har Bråthen også hevet ambisjonene for Norge som hoppnasjon.   

- Vårt mål er å være verdens viktigste hoppnasjon. Det forplikter mye mer for å være med å utvikle hopp som idrett og å utvikle folkene som er en del av sporten. Hopp er en nisjeidrett uten noen industri i ryggen. Dermed er det enda viktigere at vi selv tar et større samfunnsansvar – og gjør oss viktigere og mer relevante, sier Bråthen.  

Å være i fronten av utviklingen av hoppsporten er krevende, og han forventer at resultatene også kommer på andre områder. Bråthen ser mye av det samme i samarbeidspartner Mitsubishi. Den japanske bilprodusenten har oppnådd stor suksess med sine innovative elektriske hybrid SUVer – såkalte PHEVer - Plugin Hybrid Electric Vehicle. Dette er store biler med elektriske motorer i bunnen kombinert med en bensinmotor, som sørger for at man har rekkevidden og kjøreegenskapene man forventer av en moderne bensinbil.

Vinnerkombinasjon

Dette har vist seg å være en vinnerkombinasjon for nærmere 22.000 nordmenn. Mitsubishi Outlander PHEV har i de siste årene vært en av de mest solgte bilene i Norge, uansett kategori. For Bråthen handler Outlander PHEVen om å kombinere en aktiv livsstil med å ta vare på miljøet. Han peker på at klimaendringene har ført til både mindre snø og mer ustabile vindforhold i hoppbakkene.

- Mitsubishi har rett og slett skapt en ny kategori biler for oss som både er opptatt av miljøet og ønsker å være aktive og få utfolde oss. Og det til en pris ingen andre så langt har kunnet konkurrere med, fastslår Bråthen.   

Interessert i Outlander PHEV?
Foto: Clas Brede Bråthen laster bilen med skiutstyr

Perfekt alternativ

Verken tog eller de mindre elbilene er et alternativ når man skal utvikle hoppsporten videre. Bråthen reiser land og strand rundt for å besøke norske hoppbakker – og de ligger sjelden ved togstasjonen.

- Outlander PHEV sikrer at vi får gjort jobben vår samtidig som vi viser at vi gjør det beste for å gi sporten vår best mulig forhold også i fremtiden, sier Bråthen.

I Bråthens øyne har Mitsubishi virkelig lykkes i å skape en ekte stjerne på bilhimmelen. En bil som tar behovene til aktive folk på alvor samtidig som den er skånsom for miljøet. For Bråthen er stjernehimmelen det neste logiske steget for hopplandslaget – etter at utlendingene lenge har dominert med stjernehoppere som Gregor Schlierenzauer, Adam Malysz og Kamil Stoch.

- Vi har oppnådd mange gode resultater de siste årene. Men Bjørn Wirkola er fortsatt den siste norske stjernehopperen. Norge må ta mål av seg å utvikle den neste stjernehopperen, sier Bråthen.

Foto: Clas Brede Bråthen med PHEV på hytta