Hoppsjef Clas Brede Bråthen

Har funnet den perfekte bilen

Clas Brede Bråthen er Norges hoppsjef og en av 20.000 nordmenn som har kjøpt Mitsubishi Outlander PHEV - den ladbare hybriden som er den nye folke-SUVen. Ikke så rart da man får en bil som håndterer utslippsfri bykjøring, komfortable langturer og kjøreturer i ulendt terreng like godt.

– Jeg har kjørt mange gode biler. Men ingen kan så langt måle seg med denne ladbare hybridbilen, sier Bråthen.

Som sportssjef for de norske hopperne har han en jobb som trekker på egenskapene til Mitsubishi Outlander PHEV. Den har sporty egenskaper som terrengbiler med firehjulstrekk, noe den kombinerer med å være en fullverdig hybridbil som går på både strøm og bensin.

Komfort på ren elektrisitet

– Vår viktigste oppgave er å få bort alt som forstyrrer. Med Mitsubishi Outlander PHEV kommer vi oss komfortabelt frem overalt. Samtidig har den god plass for alt vi skal ha med oss, fastslår han. 

Outlander PHEV har en el-motor i bunn. Bensinmotoren tas først i bruk når bilen har behov for den. All lokal kjøring innenfor fire mil foregår på lik linje med en vanlig elektrisk bil. Siden den også har bensinmotor slipper Bråthen forstyrrelsene med rekkeviddeangst og ladeangst som følge av stadig lengre køer ved ladestasjonene. 

– Jeg liker å kjøre mest mulig elektrisk. Det går rett og slett litt sport i det, utdyper han.   

FØRST UT: Mitsubishi var første ute med å lansere en ladbar hybridbil da vi lanserte Outlander PHEV i 2014.

MEST SOLGT: Fem år senere er den en skikkelig salgssuksess, og er fortsatt den mest populære ladbare hybriden i Norge. 

Konge i byen, på langtur og på fritiden

Clas Brede Bråthen er ikke alene om å ha positive erfaringer med Outlander PHEV. Erfaringene deler han med nærmere mange andre nordmenn, som ser verdien i en annerledes bil som lar deg kjøre utslippsfritt lokalt, samtidig som du kan legge ut på en langtur uten bekymring.

Bråthen merker straks at bilen, i tillegg til å se mer sporty ut, også er mer leken på veien. Bilen har SPORT-modus som gir følelsen av å sitte i en bil med langt flere hestekrefter. Den har også SNOW-modus. Den sikrer at bilen alltid har maksimalt veigrep ved automatisk å justere trekkraften på hvert enkelt hjul. Denne modusen gjør at bilen raskt skyter fart selv på isete underlag. 

– Jeg merker med en gang at bilen responderer mye raskere. Årets nye modell er rett og slett enda mer morsom å kjøre, smiler Bråthen.

Enestående fleksibilitet:

1. Lokalt: Kan kjøre tre måneder på bare strøm

Outlander PHEV lar deg kjøre opptil fire-fem mil til jobb. Mens du er på jobb kan du lade, og kjøre hjem igjen på strøm. I tre måneder kan du kjøre på bare strøm før bensinmotoren må startes. I 2019-modellen har batteriet 15 prosent bedre kapasitet og effekt.

- For meg går det sport i å bruke elmotoren mest mulig. Nå kan det gå over en måned mellom hver gang jeg har behov for å fylle drivstoff på bilen, forteller Bråthen.  

Interessert i Outlander PHEV?

2. På langtur: Komfortabel langkjøring

Hytte på fjellet eller ved sjøen? Eller helgeturer til Oslo, Bergen eller Trondheim? Uansett hvor du skal, med Outlader PHEV reiser du og dine passasjerer i komfort, og dere har masse plass til bagasje. 

For Bråthen er bilen perfekt for å farte til hoppmiljøer over hele landet:  
– Det er fantastisk å sette på «cruise control» og bare kjøre. Gode seter, god plass – og en «cruise control» som automatisk tilpasser farten til trafikken på veien gjør det langt mer behagelig å farte i jobben.

3. Fritid: Kommer frem over alt 

Kronglete vei til hytta eller hoppbakken? Mitsubishi Outlader PHEV har firehjulstrekk og et integrert kontrollsystem, S-AWC (Super All Wheel Control), som automatisk justerer trekkraften på hvert hjul individuelt.

Dette gjør at Outlander PHEV kommer fram så å si overalt. Bilen er dessuten sterk nok til å trekke en vanlig tilhenger. Den har og god plass til både hoppski, golfbagger og annet sports- og friluftsutstyr.  

– Bilen kommer frem enten det er isete og glatt opp til hoppbakken, eller om det ligger en halv meter snø i veien. Selv når jeg har tvilt på om den ville komme frem, har den lykkes, fastslår Bråthen.  

For hopperne er annen en ting like viktig.  
– Bilen har god plass til alt vi trenger av utstyr. Hoppskiene går enkelt inn i bilen og gjør at vi alltid får med det vi trenger, fastslår Bråthen.

Foto: Outlander PHEV i Drammen

Et trygt valg

Summerer man alle egenskapene og trekkene ved Outlander PHEV er det ikke rart den har blitt en folke-SUV. Den er et perfekt valg for aktive og miljøbevisste nordmenn som har behov for å komme fram overalt, samtidig som de ønsker å redusere utslippene fra egen bilkjøring.

– Hopp er en utendørsidrett som påvirkes av klimaet. Det blir mer vind og mindre snø i bakkene. Samtidig går det ikke alltid tog til hoppbakkene. Mitsubishi Outlander PHEV er bilen som lar oss ta med utstyret vi trenger, reise dit hoppbakkene ligger og samtidig redusere vår påvirkning på miljøet, forklarer Bråthen. 

For å sette prikken over i’en tilbyr Mitsubishi sju års garanti. Det til en pris fra kr  399.900 til 519.600 for modellen med mest utstyr. 

– Våre penger skal gå til å utvikle gode skihoppere. Mitsubishi har løftet frem en ny kategori biler som gir oss fleksibiliteten vi trenger, til en rimeligere pris – slik at vi kan øke aktiviteten på en mest mulig bærekraftig måte, avslutter Bråthen.