Outlander PHEV lekene med Hopplandslaget

Gjennom tre konkurranser utfordret vi to olympiske mestere på deres egen hjemmebane.

Maren Lundby og Daniel-André Tande elsker utsikten fra toppen av hoppbakken. Som stolt samarbeidspartner av hopplandslaget inviterte vi de to verdensmesterne til en litt annerledes prøvekjøring i verdens største hoppbakke i Vikersund, for å finne ut om hoppstjernene er like gode bak rattet som på hoppkanten.

Utnytt rekkevidden maksimalt

I den første konkurransen lot vi deltakerne konkurrere om å kjøre lengst mulig på bilens elektriske motor. Med elektrisk rekkevidde på opptil 54 km* (NEDC/CO2MPAS, 45km WLTP) vil Outlander PHEV fungere godt som en elbil i hverdagen for de aller fleste. De to avanserte el-motorene sammen med bensinmotoren gir en total rekkevidde på nærmere 600 km. Det er dermed helt trygt å la rekkeviddeangsten støve bort hjemme i garasjen – hvor du også kan fullade bilen.

Det er veldig viktig å slå Daniel.
Maren Lundby

Konkurranse 1: Rekkevidde

Maren og Daniel-André skal kjøre så mange runder de klarer i den fem kilometer lange løypen, og den sjåføren som kjører mest økonomisk, og tilbakelegger flest kilometer på ren elektrisitet, stikker av med seieren.

"Hoppere er flinke til å spare på energien, og bruke den på rett tidspunkt. Det er en egenskap som kommer til nytte her i dag." - Daniel André Tande

Konkurranse 2: Brattkjøring på idealtid

I den andre konkurransen sjekker vi om de to hoppstjernene har like god kontroll oppover bakken som nedover bakken. Maren og Daniel skal kjøre opp og ned til hopptårnet i Vikersund på idealtid, hvor deltakerne skal bruke likest mulig tid på vei opp og ned. Den av de to olympiske mesterne med minst mulig tidsdifferanse vinner konkurransen.

Konkurranse 3: Lukeparkering + pakke bil

I den avgjørende konkurransen skal hopperne lukeparkere i den oppmerkede sonen foran utstyret som skal inn i bagasjerommet. Alt utstyret får plass i bilen hvis det blir pakket i riktig rekkefølge. Første hopper som får alt inn i bagasjerommet og lukket igjen med den elektriske bakluken vinner. Og med 1 -1 etter de to første øvelsene, skulle alt avgjøres til slutt. 

"Jeg hadde veldig god hjelp av parkeringsassistansen." - Daniel André Tande

Rett opp og ned

Et godt grep på veien er viktig for alle som ferdes på norske veier. Det avanserte firehjulstrekksystemet S-AWC (Super All Wheel Control), som opprinnelig var laget for Mitsubishis rallybiler, tilpasser kraften til hvert hjul individuelt. Outlander PHEV er den eneste bilen som kombinerer S-AWC-teknologien med to elmotorer, og gir deg full kontroll uansett terreng og føreforhold.

Tette luka og pakke riktig

Trange parkeringsplasser blir enkle med parkeringskameraene i den nye Outlander PHEV. Kameraene viser deg det du ikke ser i blindsonene, og med eget fugleperspektiv har du full oversikt over andre biler og fotgjengere rundt deg. Det sensorbaserte antikollisjonssystemet varsler om hindringer både foran, og bak. Og når du først har parkert, kan du fylle bagasjerommet med alt fra barnevogner og hundebur til sykler og skiutstyr for hele familien.

– Jeg hadde veldig god hjelp av parkeringsassistansen. Jeg digger det fugleperspektivet man får. Da har man kontroll på alt som er rundt, sier Daniel – som stikker av med seieren sammenlagt. 

– Daniel blir veldig cocky når han vinner, så dette regner jeg med å få høre i lang tid fremover, avslutter Maren.