Sikkerhet
Selv om i-MiEV er en kompakt bil, har vi selvsagt ikke tatt noen snarveier når det kommer til sikkerhet. Snarere tvert i mot; i-MiEV er utstyrt med moderne sikkerhetsfunksjoner.
NB: i-MiEV er sluttprodusert og det er ingen nye biler igjen på lager i Norge. Våre forhandlere har nyere bruktbiler tilgjengelig.
Lydvarslingssystem (AVAS)
Lyd fra den lydløse
Fordi i-MiEV ikke har noen motorstøy lager den en hørbar lyd for å informere fotgjengere og syklister om at det kommer et kjøretøy. Denne lyden aktiveres både ved revers og vanlig kjøring opp til ca 35km/t. Det finnes også en pausebryter for dette systemet.
Aktiv stabilitetskontroll (ASC)
Hjulene godt plantet på bakken
SRS kollisjonsputer
Alle sitter trygt
For å holde alle passasjerer sikre, uansett sete, er i-MiEV utstyrt med seks kollisjonsputer. Dette inkluderer frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer foran og gardintype kollisjonsputer langs begge sidene.
ABS med bremseassistent (EBD)
Bremsesystem med bremseassistent
Under hard nedbremsing vil ABS-systemet forhindre at ett eller flere hjul låses, slik at du beholder kontroll og mulighet for styring. i-MiEV har også bremseassistenten EBD som fordeler bremsekraften til hvert enkelt hjul etter hva som er mest hensiktsmessig for å sikre den mest effektive bremsingen
RISE sikkerhetskarosseri
Sikkerhet i et nøtteskall
For å beskytte deg og dine passasjerer når dere trenger det mest, har i-MiEV et solid RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) sikkerhetskarosseri. Det er konstruert med høyfast stål med ekstra forsterkninger strategisk plassert på kritiske punkter for å absorbere og fordele kraften fra kollisjonsenergien, samtidig som det senker den totale vekten.
Bremseassistent
Full brems, og enda litt til
I en kritisk situasjon hvor nødbremsing er nødvendig vil bilen selv hjelpe til med å maksimere bremsingen.
Høyvolts batterisikkerhetssystem
Dobbel batterisikkerhet
Systemet slår av batteriets strømkrets hvis det oppdager lekkasjer eller andre feil. I tillegg er batteriet beskyttet av en G-kraftsensor som slår av batteriet ved en kraftig kollisjon.
Utstyr på bildene kan variere fra standard i Norge. Vennligst kontakt forhandler for nærmere detaljer.
- ASC er kun et hjelpemiddel. Kjør forsiktig og stol ikke på sikkerhetsfunksjonen alene. Benytt den samme dekkspesifikasjonen for alle fire dekk. Ikke ettermonter differnsialsperrer. Se instruksjonsboken for mer informasjon.
- SRS kollisjonsputer: Kollisjonsputene er en del av Supplemental Restraint System (SRS). For å minske faren for skade fra en utløst kollisjonspute skal du alltid ha på deg setebeltet, sitte oppreist midt i setet og ikke lene deg mot døren. Barn under 12 år skal sitte i baksetet og bruke lovpålagte barneseter. Spedbarn skal aldri sitte fremoverlent i forsetet. Se instruksjonsboken for mer informasjon, samt instruksjonsheftet for barnesetene du benytter.