Bli med Jørgen Øyehaug på første tur med nye Eclipse Cross PHEV

- Ladepauser er ikke noe for meg

På tur med Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Jørgen liker å stå opp grytidlig om morgenen, spesielt når han skal på tur. Da er det herlig å ha en ny bil som gjør at han kommer sikkert og komfortabelt frem – uten ladepauser.

Regnbygene ligger og trykker mot Trollveggen denne morgenen. Området omtales gjerne som «det villeste Norge kan tilby». Men rundt Romdalshornet, på den andre siden av dalen, begynner det å bli gløtt av blå himmel. Kanskje blir det toppturvær utpå dagen likevel?

Jørgen Øyehaug er på vei oppover Romsdalen for å overta sin splitter nye Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Den nye ladbare hybriden er arvtakeren til norgesfavoritten Outlander, en bil som Jørgen kjenner godt.

– Jeg liker Mitsubishi, og har hatt både Outlander og L200. De har imponert meg med en helt rå fremkommelighet. Derfor ser jeg fram til å prøve den nye modellen.

På nye Eclipse Cross PHEV er nemlig det klasseledende firehjulstrekket S-AWC standard.

Friskusen fra Ørsta velger Mitsubishi

Den jordnære ørstaværingen har fått hele 175 000 følgere på Instagram. Med det følger mange tilbud om kommersielle samarbeid – også med andre bilmerker. Men Jørgen velger å prioritere det han selv liker, og det han kan stå inne for.

Sammen med westien Bajas - som før øvrig har en egen Insta-konto med 60 000 følgere, har Jørgen Øyehaug  gjort utsikten fra spektakulære norske fjell til en internasjonal hit. Det skader neppe at en høyst veltrent sunnmøring ofte er en del av blikkfanget.

Men Jørgen er ingen «Insta-only»-fyr. Han jobber fremdeles fulltid som elektroingeniør, og er på vei over i en ny stilling som prosjektleder.

– Jobben gir meg en stor grad av fleksibilitet, og det liker jeg å utnytte til å komme meg ut på tur. Det gir meg de beste opplevelsene, men også de beste samtalene, sier han.

Nye Eclipse Cross ladbar hybrid

Eclipse Cross PHEV Invite er utstyrt med blant annet S-AWC 4WD, 8'' Smartphone Link Display Audio (SDA), fjernlysassistent (AHB),  batterivarmesystem, frontkollisjonsvarsel med bremseassistanse (FCM) og kjørefeltvarsler (LDW).

Les mer om Eclipse Cross PHEV

Dette er Mitsubishi Eclipse Cross ladbar hybrid

  • Den nye, ladbare norgesmodellen fra Mitsubishi
  • Batteri på 13,8 kWh, som kan hurtiglades
  • 4WD, og kan trekke 1.500 kg
  • Bagasjevolum: 471 liter (målt opp til taket)
  • Kommer med det intelligente firehjulstrekk-systemet S-AWC (Super All Wheel Control)
  • Kommer i fire ulike utstyrsnivåer
  • Pris fra kr. 449.900 ,-. Veil. pris 01.05.2021.
  • Bilen kan både bestilles og prøvekjøres hos autoriserte Mitsubishi-forhandlere
  • Les mer om bilen her 

Elektrisk i hverdagen

Jørgen har 20 km kjøring til arbeid. Dermed kan han kjøre helelektrisk til og fra med Eclipse Cross PHEV når han lader hjemme.

– Jeg er opptatt av å kjøre elektrisk og å spare miljøet. Men jeg må også han en bli som er effektiv å kjøre langt med. Da vil jeg helst unngå ladepauser, sier han.

Drivlinjen er bygget som en elektrisk bil, ikke som en forbrenningsbil med støttemotor. Det gjør at energien utnyttes best mulig.

Nye Mitsubishi Eclipse Cross PHEV har to el-motorer som står for fremdrift av bilen, en motor foran og en bak. Dette gir en meget effektiv firehjulsdrift, og systemet tilpasser i tillegg automatisk driften basert på tre ulike kjøremoduser: Rent elektrisk, seriehybrid eller parallellhybrid.

Falt for utseendet

Mitsubishi-en i fargen «Red Diamond» nærmest popper ut i de vårgrønne omgivelsene i Romsdalen på det avtalte treffpunktet. Jørgen går mot bilen sammen med sin faste følgesvenn – Bajas.

– Tøff farge! Jeg synes den er litt barsk med den nye fronten, og bakparten har fått et sportslig drag over seg, sier Jørgen. 

Med Bajas trygt plassert i buret i bagasjerommet, setter han seg inn.

– Jeg liker utseende innvendig også. Det gir et sofistikert inntrykk, sier han.

Stillegående og sikker

Det første Jørgen legger merke til i nye Eclipse Cross PHEV, er stillheten:

– Det er deilig når bilen går elektrisk, og går så stille som dette, utbryter han.

Han kommenterer også at han sitter som støpt i sportssetene, synes det er praktisk med den mest vesentlige kjøreinformasjonen projisert i veibanen med head-up-display – og digger at mobiltelefonen enkelt kobles opp til bilen med Apple CarPlay (Eclipse Cross PHEV har også Android Auto).

Nedover i Romsdalen kobler Jørgen inn den adaptive cruisekontrollen, som holder fast avstand til den som kjører foran.

– Sammen med filassistenten er den veldig fin å ha, mener Jørgen.

Men ikke alle som er på vei mot Åndalsnes, er opptatt av å overholde tillatt hastighet. En bil blåser forbi, noe Jørgen får melding om når det blinker i blindsonevarselet.

– Disse sikkerhetssystemene gir meg en ekstra trygghet, og gjør at det er en stor fordel å kjøre en ny bil i sommer, i den norske ferietrafikken, sier han.

Forsmak på norgesferien

Der Romsdalen blir trangere, kommer også svingene tettere.

– Den er tight og fin på veien! Og når jeg gir på ut av svingene igjen, er responsen god – jeg får umiddelbart den kraften jeg vil ha, sier Jørgen.

Skydekket sprekker opp, og gjennom panoramataket ser Jørgen rett på Romsdalshornet, så tett på at det nærmest virker som om fjellet kommer inn i bilen.

– Hva med en snartur opp på Rampestreken? spør Jørgen retorisk bakover til Bajas i buret. Og Bajas er alltid med!

For de to turvante sprekingene, er turen opp fra Åndalsnes til Rampestreken som en liten utflukt å regne.

– Jeg digger slike turer: Bratt oppover, og fantastisk utsikt, uten å måtte bruke hele dagen. Det er maks valuta for innsatsen, mener jeg.

For de som ikke er fullt så lette i steget som Jørgen og Bajas, kan det nevnes at den nylig åpnede Romsdalsgondolen gjør Rampestreken og Romsdalseggen langt mer tilgjengelig.

Norgesferien til de to turkameratene blir selvfølgelig med nye Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Både en ny utflukt til Romsdalen og en langtur til Lofoten er planlagt.

– Da står jeg gjerne opp i femtida for å få mest mulig ut av dagen. Og dette er virkelig en bil jeg ser fram til å kjøre langt med, avslutter Jørgen Øyehaug.