S-AWC
Super All Wheel Control
S-AWC er et integrert styringssystem for kjøretøydynamikk som realiserer firehjulsdrift på et svært høyt nivå. Den avanserte integrerte kontrollen håndterer de fire hjulenes drivkrefter og bremsekrefter for å hjelpe til med å kontrollere bilens drift under en rekke kjøreforhold, noe som gjør det mulig for alle å kjøre komfortabelt med ro i sinnet.
Med andre ord, et kontrollsystem som gir et optimalt veigrep, solid stabilitet og imponerende kjøreegenskaper selv på krevende underlag. Dette kombinert med aktiv stabilitetskontroll og anti-spinnkontroll med elektronisk styrt 4WD sørger for stor kjøreglede.
Det anerkjente S-AWC intelligente firehjulstrekksystemet - benyttet og udødeliggjort i flere av våre legendariske rallybiler.
Hvordan S-AWC fungerer
En elektronisk kontrollert clutch (samme som for ASX og Outlander) foran bakakselen kobler raskt og umerkelig inn bakhjulene når det er behov for mer veigrep og 4WD.
En rekke sensorer overvåker rattvinkel, hastighet, dreiemoment i motoren, differensialutveksling, krefter som påvirker krengningsgrad (YAW control), akselerasjon og bruk av bremser for å tilpasse drivkrefter eller innbremsing av hjul slik at under- eller overstyring kan minimeres.
S-AWC i Eclipse Cross har et automatisk program, og programmer for kjøring på snø og grus (AUTO, SNOW og GRAVEL).
Opphav og arv
Super All Wheel Control har sitt opphav fra Lancer Evolution, og er det ypperste av kjøredynamikk Mitsubishi tilbyr.
Over 70 år med firehjulstrekk
Vår første firehjulsdrevne prototype, PX-33 ble bygget i 1937 og siden da har vi fortsatt å utvikle 4x4 modeller med avansert teknologi som for eksempel det velutprøvde Super Select 4WD systemet i Pajero og S-AWC systemet til Lancer Evolution.
Paris Dakar
Pajero har vunnet Dakar Rally 12 ganger. Dakar Rally er kjent som et av verdens desidert tøffeste ørkenrally. Mange av erfaringene høstet fra Dakar Rally er bygget inn i Pajero for å imøtekomme og overgå forventninger til driftssikkerhet og fremkommelighet
Rally
Gang på gang i over 25 år har Mitsubishi utfordret verdens tøffeste rally; ParisDakar og World Rally Championship (WRC), og gang på gang har Mitsubishi kjørt inn til seier.
Modeller med S-AWC
Modeller med S-AWC som ikke lengre lagerføres
Outlander PHEV
Eclipse Cross
Outlander
4WD Diesel
Lancer Evolution
ASX
4WD Diesel
Magasinet
Prøvekjørt: Nye Mitsubishi Outlander PHEV
9 ting du bør sjekke før du reiser på bilferie
OUTLANDER PHEV
Ønsker du å prøve nye Outlander PHEV?
Norges fineste bilturer
Vurderer du ladbar hybrid?
Kjøretips: Med hund i bilen
PASS PÅ DINE FIRBENTE VENNER
Tester Eclipse Cross PHEV for første gang
Elisabet og Elisabeth testet Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Slik gikk det da venninnene dro på langtur med ladbar hybrid for første gang.
5 smarte tips til økonomisk kjøring med ladbar hybrid
Å kjøre ladbar hybrid gir flere klare fordeler. Ikke bare slipper du lange ladepauser og ladeplanlegging, det kan også være gunstig for både miljøet og lommeboka. Det er særlig fem ting du bør tenke på før du legger ut på tur med din ladbare hybrid.
Eclipse Cross PHEV
Kort fortalt
Dette bør du gjøre etter årets bilsommer
Velg en ladbar hybrid
Er du en av mange nordmenn som vurderer å vrake den gamle diesel- eller bensinbilen til fordel for en mer miljøvennlig bil?
Hva bør du velge?
Ladbar hybrid eller elbil
Med alle de forskjellige drivlinjene som er tilgjengelig i dag, kan det være vanskelig å bestemme seg for hvilken type bil du skal kjøpe.
Hvordan desinfisere bilen uten å skade den?
Hvorfor velge Mitsubishi Eclipse Cross PHEV?
Norges fineste bilturer
Faktasjekk
Myter og fakta: Dette bør du vite om ladbar hybrid
Lading
Hvordan lade sikkert?
Ladbar hybrid VS ikke-ladbar
S-AWC
S-AWC (Super All Wheel Control) er Mitsubishi Motors' unike system for firehjulsdrift.