Med elektrisitet i blodet

Elbilhistorie

Elektrisk fortid, nåtid og fremtid

Vi tror på en elektrisk fremtid. Det blir billigere og mer effektivt å kjøre fra A til B, i tillegg til at miljøfordelene med elbilene bidrar til å øke fokus på elektriske kjøretøy. Vi startet allerede i 1970 å utvikle vår første elektriske prototype. Bilen ble kalt Minica EV og ble drevet av tradisjonelle blybatterier.

Spesialister i elbilteknologi

Allerede i 2009 lanserte vi i-MiEV, den første masseproduserte elbilen noensinne. Noen år etter begynte vi å utforske ladbar hybrid-teknologien. En hybrid benytter både batteri og bensinmotor for fremdrift, mens en ladbar hybrid har et batteri som kan lades opp i tillegg, fra en ekstern strømkilde. Forskning og utvikling på ladbar hybrid teknologi førte til at vi i 2013 lanserte den ladbare hybriden Outlander PHEV. I 2017 lanserte vi konseptbilen e-EVOLUTION, som beviser at vi er klare for fremtiden. Vi vil fortsette å utvikle vår elbilteknologi. Vi skal lage biler som gir deg et problemfritt bilhold, og som byr på komfortable kjøreopplevelser med kraftige ytelser, og biler som kan kjøre lengre på en enkelt lading.

Les mer om elbil fra Mitsubishi.

TEKNOLOGI

Innovasjon

PHEV-systemet vårt er basert på elbilteknologi og bilen er en avansert seriehybrid. Outlander PHEV har to elmotorer, en foran og en bak. Å ha to elmotorer gir til sammen et overlegent PHEV system, med firehjulsdrift i tillegg.

PHEV-SYSTEMET

En bil som tenker selv

Vårt PHEV-system bytter sømløst mellom kjøremodusene for å gi den mest effektive ytelsen.

YTELSER

Enda renere, stillere og enda mer sømløst.

Du får ikke bare gleden av å kjøre helt elektrisk i hastigheter opptil 135 km/t med elmotorene våre, du får også oppleve å kjøre helt sømløst. Fordi elbilene ikke har girkasse, kjenner du ikke følelsen av å skifte gir når du akselererer.

Enda bedre for miljøet

Fordi PHEV systemet enda oftere bruker elektrisk kraft, og den nye 2,4 liters «Atkinson Cycle» motoren er enda mer effektiv har PHEV kjøretøyene våre lavt CO2 utslipp (46 g/km WLTP).

Super All Wheel Control (S-AWC)

S-AWC er et integrert firehjulskontrollsystem med avanserte tekniske og automatiske løsninger på dynamikk- og krengningskontroll. S-AWC jobber hele tiden og kontrollerer fremdrift og bremsekraft på hvert hjul, hele tiden. Resultatet er en bil som i tillegg til å være svært responsiv, gir en økt kjørekomfort og betryggende sikkerhet. S-AWC er tilgjengelig på utvalgte Mitsubishi modeller.

Kjøremodusvelgeren gjør S-AWC enda bedre, da du selv kan velge det kjøremoduset som passer best til forholdene:

Enda grønnere

Når du kjører med to elektriske motorer får du i tillegg til å kjøre med null utslipp (i EV modus) og lave driftskostnader, også gleden av en stille og behagelig tur.

Rekkevidde

Mil etter mil uten å tenke på bensin

PHEV-systemet har stor kapasitet til å holde strøm.

Outlander PHEV har et stort lithium-ion batteri med 45 km elektrisk rekkevidde etter den nye og strenge målemetoden WLTP. Batteriet kombinert med en 2,4 liters bensinmotor gir deg en total rekkevidde på ca 600 km.

Lading

Det er mange måter å lade på, inkludert ladestasjoner plassert rundt i hele landet. På 25-30 minutter kan du hurtiglade opp til 80% (Outlander PHEV/i-MiEV).

Lett å lade

Outlander PHEV kan du lade på flere ulike måter, alle er enkle. Velg det som passer deg best.

3.5t

Egen hjemmelader

Lader som blir installert i garasjen eller utenfor hjemmet ditt av en sertifisert elektriker

5t

Vanlig stikkontakt

Batteriet kan lades via en helt vanlig stikkontakt du har i veggen hjemme. Du får med en ladekabel du kan plugge inn i hvilken som helst standard stikkontakt.

25min

Hurtiglader

En hurtiglader kan lade opp bilen på så lite som 25 minutter. Du finner ladestasjoner over store deler av landet.

Ladestasjoner APP

Finn ladestasjoner på reiseruten din

Du kan finne offentlige og private ladestasjoner i ulike gratisapper. Last ned og finn appene tilgjengelige i Norge i App Store (iPhone) Play Butikk (Android).

Erfaringer

Hverdagen med en Outlander PHEV

Når kjører Outlander PHEV på ren elektrisitet, og når kjører den på bensin? Når bør jeg lade, og hvor lenge? Vi har samlet noen hverdagslige situasjoner som kan vise deg hvor enkelt en Outlander ladbar hybrid tilpasser seg livet ditt.

Kostnader

Sparekalkulator

Innovasjon

Vi stopper aldri å innovere

Da vi lanserte Outlander PHEV i 2013 var det verdens første ladbare hybrid SUV. Vi var ikke bare før våre konkurrenter; Outlander PHEV var noe langt mer. Dette var en ny type lavkostnads- og lavutslippsbil.

Outlander PHEV vant Innovasjonsprisen i Årets bil i Japan 2013-2014. 

Utforsk innovasjon