Kort fortalt

Outlander PHEV

Siden som tar for seg flere funksjoner hos Outlander PHEV

Mitsubishi Outlander PHEV

En ladbar hybrid

PHEV står for Plug-in Hybrid Electric Vehicle. Outlander PHEV generer strøm ved hjelp av sin egen bensinmotor, bremsekraft eller ekstern strømkilde som hjemmelader, stikkontakt eller hurtiglader for å nevne noen.

Smarte tips

Ved å trykke på knappen øverst på venstre side av rattet vises bilens posisjon i forhold til omkringstående objekter også mens du er i «Drive» (opptil 10 km/t) - praktisk for eksempel i et trangt parkeringshus. Ved å trykke på samme knappen i over 10 km/t vil kameraet på høyre speil aktiveres slik at du kan se høyre forhjul mot kanten av veien.

Outlander PHEV er satt opp for å gi deg en trygg og behagelig kjøretur.

Ved å aktivere 4WD-LOCK-funksjonen ber man bilen om å prioritere fremkommelighet. For ytterligere fremkommelighet i virkelig krevende forhold vil det også i noen tilfeller være nødvendig å også deaktivere anti-spinn-funksjonen også.

SNOW: I «SNOW»-modus vil bilen hjelpe deg ved å gi deg enklere igangsetting og sikrere svingkjøring på glatte veier med snø og is.

Outlander PHEV er utstyrt med dekktrykksensorer som standard. Bilen er programmert til å huske åtte hjul, men man må selv inn og fortelle den at du har byttet dekksett ved høst eller vår. Dette gjøres enkelt ved å sette bilen i park med håndbrekket på.

Deretter trykker du på menyknappen til venstre for rattet til du får opp settings i displayet mellom «turteller og speedometer. Trykk deg deretter ned til du ser et bilde av et hjul med tallene 1 og 2 under og velg så det dekksettet som er det du satt på. Vanligvis vil dette være sommerdekk på 1 og vinterdekk på 2. Lampen kan lyse litt etter man har gjort dette. Kjør da en liten tur for at systemet skal kalibrere seg. Lyser lampen fortsatt sjekk dekktrykk på alle fire hjul.

Måling av rekkevidde og forbruk

I din Outlander PHEV vil antatt elektrisk rekkevidde, og total rekkevidde være utregnet på bakgrunn av ditt forbruk siste fem kjørte mil. Etter tre timer uten bruk vil kjørecomputeren nullstille gjennomsnittsforbruket.

Kjørestil

Rekkevidden som elektrisk bil og som hybrid påvirkes av din kjørestil. Kjøreøkonomien påvirkes i stor grad av hvor mye du regenerer av strøm ved regenerativ bremsing, som fører strøm tilbake til fremdriftsbatteriet.

Har du en kjørestil hvor mye du gir mye gass og bremser mye, vil du korte ned rekkevidden. For å få lengst mulig rekkevidde og lavest mulig forbruk er det viktig med så jevn kjøring som forholdene tillater. Et godt råd er å heve blikket, for å kunne avpasse farten så mykt og tidlig som det lar seg gjøre. Dette vil forhindre hard bruk av både gass og brems. Et annet godt råd kan være å tenke at du har et egg mellom foten og pedalene som ikke skal knuses.

Regenerativ bremsing

Regenerativ bremsing lader fremdriftsbatteriet når du slipper opp gasspedalen eller når bremsepedalen brukes. Du kan bestemme graden av regenerativ bremsing via skiftespaken i midtkonsollen eller hendlene plassert bak bilens ratt. Ved hjelp av hendlene kan du enkelt velge mellom seks nivåer. 

Temperatur og værforhold

Alle batterier, uavhengig av om det sitter i en bil, telefon eller lignende trives best ved ca 20 grader. Optimal ladehastighet oppnås ved varmt batteri, og det kan derfor være lurt å starte ladingen mens batteriet fortsatt holder driftstemperaturer, spesielt ved ekstrem kulde.

Alle biler bruker mer energi på kalde dager, i snø og slaps spesielt. Det gjelder fossildrevne, elektriske og hybride biler.

Har du mulighet til å parkere og lade i oppvarmet garasje, vil det være ideelt for din bil når det er kaldt ute. Vårt råd er å bruke bilens forvarmer, samt å sette bilen til lading rett etter bruk. Outlander PHEV vil ved kaldt batteri og ved kalde temperaturer starte bensinmotoren for å generere varme til kupéen - dette for å gi optimalt forbruk for litt lengre turer. Bilen tar ikke skade av å være tilkoblet lader over lengre tid.

Energien blir ikke «borte» selv om det er kaldt. Kjører du riktig vil du langt på vei kunne hente ut all energien i batteriet. Det er derfor viktig å sette seg inn i hvordan du kan få mest ut av din bil i ditt daglige kjøremønster; bruk forvarme, ECO-modus og regenerativ bremsing.

Husk at også at din kjørestil påvirker dette betydelig.

Batteri og lading

Hvordan bruke de forskjellige kjøremodusene

Outlander PHEV er programmert til å prioritere elektrisk drift så lenge det er strøm på batteriet.

Dette har man dog muligheten til å påvirke selv.

Oppvarming og forvarming

Ved å benytte seg av bilens integrerte elektriske forvarmer vil man få opp temperaturen i både kupeen og batteriet, og slik sett unngå å bruke mye strøm før man i det hele tatt har startet kjøreturen.

For å få mest ut batteriet ved korte turer er vårt tips å sette ned temperaturen på klimaanlegget, og heller bruke setevarmer og varmen i rattet hvor energien hentes fra bilens 12V batteri. Dette vil bruke mindre strøm enn å varme opp hele kupeen. Bilens integrerte forvarmer vil kunne aktiveres under kjøring, og når bilen står parkert.

Bilen trenger ikke å stå til lading for at man kan benytte seg av denne varmeren. AC-kompressoren og det elektrisk varmeelementet drives av bilens fremdriftsbatteri og er uavhengig av varme produsert av bensinmotoren.

Mitsubishi Remote Control

Smarttelefonbrukere kan installere en app som gir mulighet til å sjekke informasjon om bilen, samt fjernstyre en rekke funksjoner – blant annet tidsinnstilt oppvarming av bilen og lading. Dette systemet bruker et integrert Wi-Fi (trådløst nett) for å knytte mobiltelefon og bil sammen (bilen trenger altså ikke være innen rekkevidde til nettverket i huset ditt).

Last ned appen i henholdsvis «App-store» (Apple) eller «Google Play» (Android) avhengig av type telefon du har. Outlander PHEV støtter bruk av opptil to telefoner (samtidig).

Fjernstyrt klimakontroll

Forhåndsinnstilt lading

Bil informasjon og status

Slik registrerer du din telefon

  1. Lukk alle dører.
  2. Sett tenningen til «ACC» (ikke ha foten på bremsen når du trykker på tenningsknappen)
  3. For å få synliggjort bilens Wi-Fi-nett, trykk på låseknappen på nøkkelen for så å trykke lås opp og gjenta dette fem ganger innen ti sekunder, du vil så høre et pip som forteller at bilen er i søkbart modus.
  4. Gå inn på telefonen og finn nettverket, tast så inn passordet som følger med bilen på egen hvit lapp.
  5. Start opp appen Mitsubishi Remote Control, og følg stegene der. Det vil mest sannsynlig starte en oppdatering som tar noen minutter. I denne periode er det viktig at du ikke åpner noen av dørene eller at telefonen låser seg. Låser telefonen seg vil man måtte begynne oppdateringen på nytt. Sånn sett kan det være lurt å ta litt på skjermen så telefonen ikke låser seg av seg selv.
  6. Du har nå registrert telefonen, og fjernstyringen er klar for bruk.

Se også: