Sikkerhet
Frontkollisjonsvarsel med bremseassistanse (FCM)
Tryggere hvis uhellet inntreffer
FCM kan forhindre en kollisjon, eller redusere skadene hvis en kollisjon blir uunngåelig. Med en kombinasjon av kameraer og laserradar, bedømmer systemet avstanden og farten i forhold til bilen foran. Hvis systemet oppdager en fare, varsler den fører og bremser ned automatisk.
Kjørefeltvarsler (LDW)
Stø kurs, hvis ikke sier bilen i fra
Aktiv stabilitetskontroll (ASC)
Hjulene godt plantet på bakken
ASC bruker sensorer for å regulere bremse- og motorkraft til hvert enkelt hjul slik at bilen opprettholder god stabilitet gjennom hver sving.
Bakkestartsassistent (HSA)
Det er i motbakke det går oppover
Med bakkestartassistent er det enkelt å starte i motbakke. Når systemet oppdager en helning, vil systemet automatisk holde på bremsen til du slipper clutchen.
7 SRS kollisjonsputer
I trygge hender
For å gi deg og passasjerene dine mest mulig trygghet hvis en kollisjon skulle inntreffe, er ASX utstyrt med syv kollisjonsputer. Dette inkluderer frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer foran, knekollisjonspute for fører og gardintype kollisjonsputer.
Merk:
Utstyr på bildene kan variere fra standard i Norge. Vennligst kontakt forhandler for nærmere detaljer.
- 7 SRS kollisjonsputer: Kollisjonsputene er en del av Supplemental Restraint System (SRS). For å minske faren for skade fra en utløst kollisjonspute skal du alltid ha på deg setebeltet, sitte oppreist midt i setet og ikke lene deg mot døren. Barn under 12 år skal sitte i baksetet og bruke lovpålagte barneseter. Spedbarn skal aldri sitte fremoverlent i forsetet. Se instruksjonsboken for mer informasjon, samt instruksjonsheftet for barnesetene du benytter.
- FCM er kun ment som et supplement. Kjør forsiktig og stol aldri utelukkende på disse systemene mens du kjører. I enkelte tilfeller vil ikke FCM bli aktivert. Les instruksjonsboken nøye og vær klar over systemenes begrensninger. FCM fungerer når et kjøretøy befinner seg foran ditt kjøretøy. FCM er også utviklet for å kunne oppdage fotgjengere, men i enkelte tilfeller eller situasjoner vil det ikke fungere. Nødbremsing blir aktivert for kjøretøyet foran deg når du kjører i omtrent 5km/t til 80km/t, og for fotgjengere foran deg når du kjører i omtrent 5km/t til 65 km/t. Siden FCM ikke har funksjonalitet for å holde bremsen nede, slippes bremsen etter omtrent 2 sekunder etter at bilen har stoppet. For å hindre at bilen ruller etter dette, må sjåføren selv bremse. Kontakt din nærmeste Mitsubishi-forhandler hvis du har ytterligere spørsmål om systemet.
- LDW: Filskiftevarsler er ikke utviklet for å gjøre risikoen ved å ikke følge med på veien foran deg eller kjøre i dårlig vær, mindre. Styr bilen som du alltid har gjort og kjør forsiktig. Systemet vil ikke kunne oppdage ulike filer på veien under alle forhold. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- AHB: Systemet aktiveres ved ca. 40 km/t eller mer, og deaktiveres ved lavere hastigheter. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- BSW: Systemet er kun ment som et supplement og det vil ikke varsle deg om samtlige kjøretøy i alle situasjoner. Vennligst ikke stol utelukkende på dette systemet mens du kjører. I enkelte tilfeller kan det være at blindsonevarselet ikke fungerer som normalt, avhengig av trafikk, vær, tilstanden på underlaget/veien eller andre gjenstander i og ved veibanen. Alarmlyden vil kun gå av hvis blinklyset er aktivert. Sjåfører er selv full ut ansvarlige for egen sikker kjøring. Grafikken på bildene på denne siden er kun brukt som en illustrasjon og representerer ikke hvordan de faktiske sensorene opererer. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- RCTA: Stol ikke utelukkende på dette systemet, da enkelte kjøretøy kan forbli uoppdaget under visse forhold. Sjåfører er selv fullt ut ansvarlige for egen sikker kjøring. Grafikken av radarbølger er kun for illustrasjon og viser ikke hvordan sensorene fungerer i praksis. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- ASC/TCL: ASC er kun et hjelpemiddel. Kjør forsiktig og stol ikke på sikkerhetsfuksjonen alene. Benytt den samme dekkspesifikasjonen for alle fire dekk. Ikke ettermonter differnsialsperrer. Se instruksjonsboken for mer informasjon.
- HSA: Bakkestartassistenten er ikke et substitutt for sikker kjøring. Du skal ikke stole på bare denne fuknksjonen når du kjører i bratte bakker. Bilen kan bevege seg bakover dersom bremsepedalen ikke er helt trykket inn, eller om veien er svært bratt eller glatt. Funksjonen er ikke laget for å holde bilen rolig i mer enn to sekunder.. Du skal ikke stole på denne funksjonen som et alternativ til bremsepedalen. Se instruksjonsboken for mer informasjon.