Sikkerhet

Selv om i-MiEV er en kompakt bil, har vi selvsagt ikke tatt noen snarveier når det kommer til sikkerhet. Snarere tvert i mot; i-MiEV er utstyrt med moderne sikkerhetsfunksjoner.

NB: i-MiEV er sluttprodusert og det er ingen nye biler igjen på lager i Norge. Våre forhandlere har nyere bruktbiler tilgjengelig.

Lydvarslingssystem (AVAS)

Lyd fra den lydløse

Fordi i-MiEV ikke har noen motorstøy lager den en hørbar lyd for å informere fotgjengere og syklister om at det kommer et kjøretøy. Denne lyden aktiveres både ved revers og vanlig kjøring opp til ca 35km/t. Det finnes også en pausebryter for dette systemet.

Aktiv stabilitetskontroll (ASC)

Hjulene godt plantet på bakken

Hvis hjulene mister festet bruker ASC sensorer for å automatisk regulere bremse- og motorkraft til hvert enkelt hjul slik at bilen opprettholder god stabilitet og optimalt veigrep. Ved en brå unnamanøver, minimerer i-MiEVs OS-kontrollerte ASC ustabile bevegelser som over- og understyring. Under glatte forhold kobles TCL-systemet (Traction Control) inn og bremser hjulspinn. Fordi ASC med TCL er optimalisert for elbiler, økes stabiliteten ytterligere under regenerativ bremsing.

SRS kollisjonsputer

Alle sitter trygt

For å holde alle passasjerer sikre, uansett sete, er i-MiEV utstyrt med seks kollisjonsputer. Dette inkluderer frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer foran og gardintype kollisjonsputer langs begge sidene.

ABS med bremseassistent (EBD)

Bremsesystem med bremseassistent

Under hard nedbremsing vil ABS-systemet forhindre at ett eller flere hjul låses, slik at du beholder kontroll og mulighet for styring. i-MiEV har også bremseassistenten EBD som fordeler bremsekraften til hvert enkelt hjul etter hva som er mest hensiktsmessig for å sikre den mest effektive bremsingen

RISE sikkerhetskarosseri

Sikkerhet i et nøtteskall

For å beskytte deg og dine passasjerer når dere trenger det mest, har i-MiEV et solid RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) sikkerhetskarosseri. Det er konstruert med høyfast stål med ekstra forsterkninger strategisk plassert på kritiske punkter for å absorbere og fordele kraften fra kollisjonsenergien, samtidig som det senker den totale vekten.

Bremseassistent

Full brems, og enda litt til

I en kritisk situasjon hvor nødbremsing er nødvendig vil bilen selv hjelpe til med å maksimere bremsingen.

Høyvolts batterisikkerhetssystem

Dobbel batterisikkerhet

Systemet slår av batteriets strømkrets hvis det oppdager lekkasjer eller andre feil. I tillegg er batteriet beskyttet av en G-kraftsensor som slår av batteriet ved en kraftig kollisjon.