Elbilteknologi

Vi startet forskning på elbilteknologi helt tilbake i 1970. i-MiEV er et resultat av over 40 års utvikling og er den første masseproduserte elbilen.
Foto: i-MiEV i byen.

Kraftig elmotor

Ingen bensinmotor, ingen bensintank

En 49kW elmotor erstatter bensinmotoren. Kompakte 16kWt litium-ion batterier erstatter bensintanken. Det betyr masse ren, grønn kraft.

Batteriet

Moderne kraftkilde

Litium-ion batteriet er plassert under gulvet på i-MiEV, og består av 88 celler med høy tetthet. Det leverer nok kraft til elmotoren, klimaanlegget og kupèvarmeren.

Regenerativ bremsing

Lad mens du kjører

I fysikken er den kinetiske energien av et objekt energien den innehar som følge av sin bevegelse. I i-MiEV sitt tilfelle, er det energien samlet opp av at bilen beveger seg fremover. Bilen samler denne energien for å lade batteriet, selv når du kjører. Ganske praktisk, da slipper du å plugge den inn for å lade fullt så ofte.

Null utslipp

Bedre for miljøet

i-MiEV er 100% elektrisk. Det betyr null CO2-utslipp. Vi har også benyttet resirkulert materiale der vi har kunnet: Støtfangerne foran og bak, og instrumentpanelene og dørbekledningen er laget av resirkulert polypropylen.
i-miev
For å lese mer om i-MiEV, gå videre til kjøreopplevelsen.