Sikkerhet
Adaptiv Cruise Control (ACC)
Tusen og en, tusen og to, tusen og tre
Frontkollisjonvarsel med bremseassistanse (FCM)
Tryggere hvis uhellet inntreffer
FCM kan forhindre en kollisjon, eller redusere skadene hvis en kollisjon blir uunngåelig. Med en kombinasjon av kameraer og laserradar, bedømmer systemet avstanden og farten i forhold til bilen foran. Hvis systemet oppdager en fare, varsler den fører og bremser ned automatisk.
Kjørefeltvarsler (LDW)
Stø kurs, hvis ikke sier bilen i fra
LDW sier i fra hvis bilen er i ferd med å forlate veibanen uten at blinklys er benyttet.
Automatiske fjernlys (AHB)
Bilen styrer fjernlysene
For å gjøre kjøring i mørket sikrere og enklere, bytter bilen automatisk mellom fjern- og nærlys når biler foran oppdages. Praktisk og sikkert, da du kan holde begge hendene på rattet.
Blindsonevarsler (BSW)
Alltid på vakt
Sensorer registrerer og varsler om biler nærmer seg i blindsonen din. Hvis en potensiell fare er i ferd med å oppstå blinker et lys i sidespeilet nærmest faren og et lydsignal gis.
Varsel om kryssende trafikk (RCTA)
Outlander PHEV har ryggen din
Når man rygger overvåkes sidene bak bilen med radar og du varsles dersom det kommer en bil. RCTA aktiveres ved hastigheter under 18 km/t og kun når girskifteposisjonen er R. Kommer det en bil fra en av sidene bak og kollisjonsfaren er høy, gis det et lydsignal, det indikeres på instrumentpanelet og lampene i speilhusene tennes.
Multi Around Monitor
Alle vinkler dekket
Kameraer foran, bak og på sidene (inkludert fugleperspektiv) viser hva som er i blindsonene og gjør selv kronglete parkeringer enkle. I tillegg kan det hjelpe deg å se biler, fotgjengere og syklister som krysser bak bilen.
Sensorbasert antikollisjonssystem (UMS)
Lett å parkere
For å bidra til å unngå parkeringsrelaterte kollisjoner vil et lydsignal samt et varsel i displayet advare deg når noe nærmer seg sensorene foran eller bak. Farten vil også automatisk kontrolleres dersom du ved et uhell skulle akselerere.
RISE sikkerhetskarosseri
Sikkerhet i et nøtteskall
For å beskytte deg og dine passasjerer når du trenger det mest, har Outlander PHEV et solid RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) sikkerhetskarosseri. Det er konstruert med høyfast stål med ekstra forsterkninger strategisk plassert på kritiske punkter for å absorbere og fordele kraften fra kollisjonsenergien, samtidig som det senker den totale vekten.
Merk:
Utstyr på bildene kan variere fra standard i Norge. Vennligst kontakt forhandler for nærmere detaljer.
- FCM er kun ment som et supplement. Kjør forsiktig og stol aldri utelukkende på disse systemene mens du kjører. I enkelte tilfeller vil ikke FCM bli aktivert. Les instruksjonsboken nøye og vær klar over systemenes begrensninger. FCM fungerer når et kjøretøy befinner seg foran ditt kjøretøy. FCM er også utviklet for å kunne oppdage fotgjengere, men i enkelte tilfeller eller situasjoner vil det ikke fungere. Nødbremsing blir aktivert for kjøretøyet foran deg når du kjører i omtrent 5km/t til 80km/t, og for fotgjengere foran deg når du kjører i omtrent 5km/t til 65 km/t. Siden FCM ikke har funksjonalitet for å holde bremsen nede, slippes bremsen etter omtrent 2 sekunder etter at bilen har stoppet. For å hindre at bilen ruller etter dette, må sjåføren selv bremse. Kontakt din nærmeste Mitsubishi-forhandler hvis du har ytterligere spørsmål om systemet.
- ACC er kun ment som et supplement. Kjør forsiktig og stol aldri utelukkende på disse systemene mens du kjører. I enkelte tilfeller vil ikke ACC bli aktivert. Vennligst les instruksjonsboken nøye og vær klar over systemenes begrensninger. ACC fungerer når et kjøretøy befinner seg foran ditt kjøretøy. ACC vil kunne oppfatte situasjonen feilaktig avhengig av type kjøretøy i front og dets tilstand, værforhold og tilstanden på underlaget. I tillegg vil systemet ikke kunne bremse ned tilstrekkelig hvis kjøretøyet foran bråbremser eller et annet kjøretøy plutselig kutter inn foran deg i kjørebanen. Kontakt din nærmeste Mitsubishi-forhandler hvis du har ytterligere spørsmål om systemet.
- LDW: Filskiftevarsler er ikke utviklet for å gjøre risikoen ved å ikke følge med på veien foran deg eller kjøre i dårlig vær, mindre. Styr bilen som du alltid har gjort og kjør forsiktig. Systemet vil ikke kunne oppdage ulike filer på veien under alle forhold. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- AHB: Systemet aktiveres ved ca. 40 km/t eller mer, og deaktiveres ved lavere hastigheter. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- BSW: Systemet er kun ment som et supplement og det vil ikke varsle deg om samtlige kjøretøy i alle situasjoner. Vennligst ikke stol utelukkende på dette systemet mens du kjører. I enkelte tilfeller kan det være at blindsonevarselet ikke fungerer som normalt, avhengig av trafikk, vær, tilstanden på underlaget/veien eller andre gjenstander i og ved veibanen. Alarmlyden vil kun gå av hvis blinklyset er aktivert. Sjåfører er selv full ut ansvarlige for egen sikker kjøring. Grafikken på bildene på denne siden er kun brukt som en illustrasjon og representerer ikke hvordan de faktiske sensorene opererer. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
- RCTA: Stol ikke utelukkende på dette systemet, da enkelte kjøretøy kan forbli uoppdaget under visse forhold. Sjåfører er selv fullt ut ansvarlige for egen sikker kjøring.
- UMS: Stol ikke blindt på UMS. Vennligst ikke stol utelukkende på dette systemet mens du kjører. Ta alltid hensyn til omgivelsesforholdene når du betjener gasspedalen. UMS er ikke en funksjon som opprettholder bilens stoppetilstand. Du må derfor trå inn bremsepedalen i henhold til omgivelsesforholdene. Avhengig av situasjonen kan det hende at systemet ikke aktiveres selv om det befinner seg et kjøretøy eller en hindring foran eller bak bilen din, og dette kan føre til alvorlige ulykker hvis bilen plutselig settes i bevegelse. Ikke utfør inspeksjon av driften av systemet på egen hånd. Avhengig av situasjonen kan dette føre til at systemet ikke fungerer på riktig måte, noe som kan forårsake alvorlige ulykker.