Sikkerhet
ADAPTIV CRUISE CONTROL (ACC)
Tusen og en, tusen og to, tusen og tre
ACC bruker en radar for å holde trygg avstand mellom deg og bilen foran. Hvis bilen foran senker farten eller bråbremser, vil ACC automatisk senke farten eller stoppe.
FRONTKOLLISJONSVARSEL MED BREMSEASSISTANSE (FCM)
Senker automatisk farten for å unngå kollisjon
FCM kan forhindre en kollisjon, eller redusere skadene hvis en kollisjon blir uunngåelig. Med en kombinasjon av kameraer og laserradar, bedømmer systemet avstanden og farten i forhold til bilen foran. Hvis systemet oppdager en fare, varsler den fører og bremser ned automatisk.
KJØREFELTVARSLER (LDW)
Stø kurs, hvis ikke sier bilen i fra
LDW sier i fra hvis bilen er i ferd med å forlate veibanen uten at blinklys blir benyttet.
BLINDSONEVARSLER (BSW)
Alltid på vakt
Sensorer i bakre støtfanger registrere biler i din blindsone, og varsler med signal dersom om biler nærmer din blindsone.
VARSEL OM KRYSSENDE TRAFIKK (RCTA)
Ryggdekning
Når du rygger overvåkes sidene bak bilen med radar og du varsles dersom det kommer en bil. RCTA aktiveres ved lave hastigheter og når girskifteposisjonen er R. Kommer det en bil fra en av sidene bak, blir du varslet med et lydsignal og en advarsel i multiinformasjonsdisplayet.
MULTI AROUND MONITOR
Alle vinkler dekket
Kameraer foran, bak og på sidene (inkludert fugleperspektiv) viser hva som er i blindsonene og gjør selv kronglete parkeringer enkle. I tillegg får du hjelp til å se biler, fotgjengere og syklister som krysser bak bilen.
Sensorbasert antikollisjonssystem (UMS)
Trygg parkering
For å bidra til å unngå parkeringsrelaterte kollisjoner vil et lydsignal samt et varsel i multiinformasjonsdisplayet advare deg når noe nærmer seg sensorene foran eller bak. Farten vil også automatisk kontrolleres dersom du ved et uhell skulle akselerere.
AUTOMATISKE FJERNLYS (AHB)
La bilen styre fjernlysene
For å gjøre kjøring i mørket sikrere og enklere, bytter bilen automatisk mellom fjern- og nærlys når biler foran oppdages. Praktisk og sikkert, slik at du kan holde begge hendene på rattet og konsentere deg fullt og helt om trafikken og veien.
7 SRS KOLLISJONSPUTER
Beskytter alle i bilen
For å gi deg og passasjerene dine best mulig beskyttelse dersom en kollisjon skulle inntreffe, er Eclipse Cross PHEV utstyrt med syv kollisjonsputer. Dette inkluderer frontkollisjonsputer, sidekollisjonsputer foran, knekollisjonspute for fører og gardintype kollisjonsputer.
RISE SIKKERHETSKAROSSERI
Sikkerhet i et nøtteskall
For å beskytte deg og dine passasjerer når dere trenger det mest, har Eclipse Cross PHEV et solid RISE (Reinforced Impact Safety Evolution) sikkerhetskarosseri. Det er konstruert med høyfast stål med ekstra forsterkninger strategisk plassert på kritiske punkter for å absorbere og fordele kraften fra kollisjonsenergien, samtidig som det senker den totale vekten.
BAKKESTARTSASSISTENT (HSA)
Enkel start i motbakke
Med bakkestartassistent unngår du ufrivillige utfordringer med å starte bilen i motbakker. Når bilen oppdager at du står i en helning, vil systemet automatisk bremse i opptil to sekunder mens du slipper bremsen.
ECLIPSE CROSS PHEV
Hva vil du gjøre nå?
Merk:
Utstyr på bildene kan variere fra standard i Norge. Vennligst kontakt forhandler for nærmere detaljer.
Viktig:
FCM er kun ment som et supplement. Kjør forsiktig og stol aldri utelukkende på disse systemene mens du kjører. I enkelte tilfeller vil ikke FCM bli aktivert. Les instruksjonsboken nøye og vær klar over systemenes begrensninger. FCM fungerer når et kjøretøy befinner seg foran ditt kjøretøy. FCM er også utviklet for å kunne oppdage fotgjengere, men i enkelte tilfeller eller situasjoner vil det ikke fungere. Nødbremsing blir aktivert for kjøretøyet foran deg når du kjører i omtrent 5km/t til 80km/t, og for fotgjengere foran deg når du kjører i omtrent 5km/t til 65 km/t. Siden FCM ikke har funksjonalitet for å holde bremsen nede, slippes bremsen etter omtrent 2 sekunder etter at bilen har stoppet. For å hindre at bilen ruller etter dette, må sjåføren selv bremse. Kontakt din nærmeste Mitsubishi-forhandler hvis du har ytterligere spørsmål om systemet.
ACC er kun ment som et supplement. Kjør forsiktig og stol aldri utelukkende på disse systemene mens du kjører. I enkelte tilfeller vil ikke ACC bli aktivert. Vennligst les instruksjonsboken nøye og vær klar over systemenes begrensninger. ACC fungerer når et kjøretøy befinner seg foran ditt kjøretøy. ACC vil kunne oppfatte situasjonen feilaktig avhengig av type kjøretøy i front og dets tilstand, værforhold og tilstanden på underlaget. I tillegg vil systemet ikke kunne bremse ned tilstrekkelig hvis kjøretøyet foran bråbremser eller et annet kjøretøy plutselig kutter inn foran deg i kjørebanen. Kontakt din nærmeste Mitsubishi-forhandler hvis du har ytterligere spørsmål om systemet.
LDW: Filskiftevarsler er ikke utviklet for å gjøre risikoen ved å ikke følge med på veien foran deg eller kjøre i dårlig vær, mindre. Styr bilen som du alltid har gjort og kjør forsiktig. Systemet vil ikke kunne oppdage ulike filer på veien under alle forhold. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
AHB: Systemet aktiveres ved ca. 40 km/t eller mer, og deaktiveres ved lavere hastigheter. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
BSW: Systemet er kun ment som et supplement og det vil ikke varsle deg om samtlige kjøretøy i alle situasjoner. Vennligst ikke stol utelukkende på dette systemet mens du kjører. I enkelte tilfeller kan det være at blindsonevarselet ikke fungerer som normalt, avhengig av trafikk, vær, tilstanden på underlaget/veien eller andre gjenstander i og ved veibanen. Alarmlyden vil kun gå av hvis blinklyset er aktivert. Sjåfører er selv full ut ansvarlige for egen sikker kjøring. Grafikken på bildene på denne siden er kun brukt som en illustrasjon og representerer ikke hvordan de faktiske sensorene opererer. Vennligst se instruksjonboken for ytterligere informasjon.
RCTA: Stol ikke utelukkende på dette systemet, da enkelte kjøretøy kan forbli uoppdaget under visse forhold. Sjåfører er selv fullt ut ansvarlige for egen sikker kjøring.
AS&G: Hvis BAH er aktivert, vil ikke motoren starte før gasspedalen trykkes inn.
ASC: ASC er kun et hjelpemiddel. Kjør forsiktig og stol ikke på sikkerhetsfuksjonen alene. Benytt den samme dekkspesifikasjonen for alle fire dekk. Ikke ettermonter differnsialsperrer. Se instruksjonsboken for mer informasjon.
HSA: Systemet må ikke sees på som en erstatning for det å kjøre sikkert. Stol aldri utelukkende på funksjonaliteten når du kjører bratte bakker. Kjøretøyet kan rulle bakover hvis det er stor vekt på bremsen, eller hvis veien er veldig bratt eller glatt. Funksjonaliteten er ikke designet for å holde kjøretøyet i posisjon i mer enn 2 sekunder. Ikke stol på systemet som en erstatning for å trykke ned bremsen. Vennligst se instruksjonsboken for ytterligere informasjon.
7 SRS kollisjonsputer: Kollisjonsputene er en del av Supplemental Restraint System (SRS). For å minske faren for skade fra en utløst kollisjonspute skal du alltid ha på deg setebeltet, sitte oppreist midt i setet og ikke lene deg mot døren. Barn under 12 år skal sitte i baksetet og bruke lovpålagte barneseter. Spedbarn skal aldri sitte fremoverlent i forsetet. Se instruksjonsboken for mer informasjon, samt instruksjonsheftet for barnesetene du benytter.