Ladbar hybridteknologi

Eclipse Cross PHEV er basert på elbilteknologi vi har utviklet i over 50 år. Resultatet er imponerende: Responsiv akselerasjon, stillegående, drivstoffeffektive ytelser og lave utslipp.

Velprøvet teknologi

Bygger på Outlander PHEV sin suksess

Eclipse Cross PHEV er en ladbar hybrid som er bygget velkjent Outlander-teknologi. Som Outlander PHEV har også Eclipse Cross PHEV en drivstoffeffektiv 2,4 liters bensinmotor og to avanserte elmotorer.

Avansert seriehybrid

Både bensin og elmotorer

I Eclipse Cross PHEV er det benyttet elbilteknologi for å lage en avansert seriehybrid. Bensinmotoren genererer elektrisitet som lader batteriet og øker kraften når du akselererer eller kjører i bakker.

Unikt hybridsystem

Batteribasert - ikke motorbasert

Det innovative ladbar hybrid-systemet kombinerer to kraftige el-motorer slik at systemet blir mer EV-basert, mens konkurrerende løsninger baserer seg mer på bensin- eller dieselmotoren. Det betyr at Eclipse Cross PHEV oftere kan kjøre på elektrisitet slik at kjøreturen blir enda mer stille og komfortabel.

1. Twin motor og S-AWC 4WD

Den avanserte drivlinjen med elmotorer på både for- og bakaksel, og en kraftig og drivstoffeffektiv bensinmotor sørger for responsiv firehjulstrekk og gode, stabile kjøreegenskaper.

2. 2,4 liters bensinmotor

En effektiv Atkinson-cycle motor sørger for god drivstofføkononomi og lave CO2 utslipp.

3. Generator

Den kraftige generatoren forvandler motoreffekten til elektrisitet for å lade fremdriftsbatteriet, og hjelper motorene når det er nødvendig.

4. Front Motor PDU & Rear EMCU

Disse intelligente kontrollenhetene bidrar til økt energieffektivitet og optimal motorstyring med øyeblikkelig maksimalt dreiemoment som overgår en 3,0-liters bensinmotor.

5. Fremdriftsbatteri

Batteriet på 13,8 kWh er plassert under gulvet for å maksimere innvendig plass og senke tyngdepunktet, noe som gir bedre sikkerhet og kjøreegenskaper. Lagret elektrisitet kan også brukes til å drive eksterne apparater.

Fordi Eclipse Cross PHEV er så avansert, velger den automatisk den mest effektive kjøremodusen basert på kjøresituasjonen.

Elbil (EV) modus

Hverdagskjøring og korte turer

Motoren går på ren elektrisitet. Bilen bruker ikke drivstoff og derfor er CO2-utslippet tilnærmet lik null. Når bilen kjører i EV-modus er den stillegående, men likevel kraftfull. Maksimal hastighet i EV-modus er 135 km/t.

Seriehybrid modus (elmotor + bensinmotor assistanse)

Landeveiskjøring

Motorene bruker elektrisiteten bilen selv genererer når den kjører. Bensinmotoren genererer elektrisitet som lader batteriet og øker kraften når du akselererer eller kjører i bakker.

Parallellhybrid modus (bensinmotor + elmotorassistanse)

Motorveikjøring

Bensinmotoren brukes ved høy hastighet (når motoreffekten er høy) med assistanse fra elmotorene når det trengs.

EV-knapp

Du kan selv velge mellom EV-modus, spare strøm (save) eller lade batteriet (charge) når du kjører ved å bruke EV-knappen.

REGENERATIV BREMSING

Lad batteriet mens du kjører

Regenerativ bremsing lader fremdriftsbatteriet når du slipper opp gasspedalen eller når bremsepedalen brukes. Du kan bestemme graden av regenerativ bremsing med hendlene plassert bak rattet. Ved hjelp av hendlene kan du enkelt velge mellom seks forskjellige nivåer.

 

Like lett som å lade telefonen

Et litiumionbatteri med stor kapasitet

En ladbar hybrid (PHEV) har både en konvensjonell motor og en eller flere el-motorer. Bilen drives av et fremdriftsbatteri, som kan lades fra en ekstern strømforsyning. Eclipse Cross PHEV har et litium-ionbatteri med stor kapasitet. Det er enkelt å lade: du kan enten benytte en vanlig stikkontakt, en hjemmelader eller en av de mange offentlige og kommersielle ladestasjonene.

Les mer om lading

Lave CO2-utslipp

Bra for både miljøet og lommeboka

Fordi Eclipse Cross PHEV har mulighet til å kjøre på ren elektrisitet, er CO2-utslippene bare 46 g / km (WLTP).

Med elektrisk rekkevidde uten eksosutslipp ved bruk av EV-modus, kan du gjøre mye  hverdagskjøring og pendling på ren elektrisitet, og bare bruke bensinmotoren på lengre turer.

Merk at ditt el-forbruk avhenger av blant annet temperatur, topografi, utkjørt lengde, kjørestil og bruk av varmeapparat/klimaanlegg.

AC 1500W STRØMUTTAK

En nyttig innebygd strømforsyning

Det er en praktisk stikkontakt i Eclipse Cross PHEV sitt bagasjerom. Den gir opptil AC 1500W strømforsyning (plugg: F-type) fra fremdriftsbatteriet. Det er nok for husholdningsapparator og lys, eller det kan være nyttig hjemme ved kortrere strømbrudd.

Merk: Noen apparater kan ikke brukes selv om de ikke overskrider det nominelle strømforbruket på 1500W. Se brukerhåndboken for ytterligere informasjon.

STRØM TILBAKE

Energideling (Vehicle 2 Home, Vehicle 2 Grid)

Eclipse Cross PHEV kan også brukes som strømforsyning til hjemmet. Dette er bare mulig ved bruk av en ChaDeMO-kontakt. Denne toveis laderen betyr at hvis du har et overskudd av lagret strøm i Eclipse Cross PHEV-batteriet, kan du bruke den hjemme eller sende den tilbake til nettet.

Fjernstyring via mobilen

Få beskjed når bilen er fulladet

Vil du vite når bilen er fulladet? Mitsubishi Remote Control gir deg beskjed. Du kan også styre ladetider og programmere klimaanlegget slik at du har perfekt temperatur i bilen når du setter deg inn.

Hva er forskjellen på hybrid (HEV), elbil (EV) og ladbar hybrid (PHEV)?

En ikke-ladbar hybrid (HEV) får drivkraft fra en bensinmotor og et batteri. Batteriet lades kun når motoren går.

En elbil (EV) drives av batteri, og lades i en vanlig stikkontakt eller ladestasjon.

En ladbar hybrid (PHEV) har både en bensinmotor og et batteri som enkelt kan lades i en stikkontakt eller ladestasjon. Den er ikke bare lett å lade, den er også mer fleksibel fordi den har to kraftkilder som jobber sammen.

Les også: Ladbar eller ikke ladbar hybrid - hva bør du velge?

ECLIPSE CROSS PHEV

For å se hvordan det er å være bak rattet i Eclipse Cross PHEV, les mer om KJØREOPPLEVELSEN.