Cookies brukes til måling, annonsering og optimalisering. Ved å fortsette å bruke vår hjemmeside aksepterer du samtidig vår bruk av cookies.

  •  

    Torbjørn gikk i bruktbilfella - kjøpte totalvrak 

    Har du noensinne blitt fristet av et tilbud for godt til å være sant? Da er det mest sannsynlig det.

     
        Bruktimportert etter  
     

    Salget av bruktimporterte biler har så langt i 2017 økt med nesten 20%, etter å ha falt i flere år. Tobarnsfar Torbjørn Hochheim trodde han hadde kjøpt drømmebilen. Senere viste det seg at bilen hans hadde vært totalvraket, og at garantien ikke gjaldt. 

    I april 2015 kjøper Torbjørn en Outlander PHEV via en bruktbilselger. Ikke lenge etter bilkjøpet merker han en dag at noe plutselig løsner fra bilens underside. Han blir redd og stopper bilen for å undersøke hva som er galt. Da oppdager han at det mangler en bolt ved hjulopphenget.

    Etter denne ekle episoden opplever Torbjørn etterhvert en rekke utfordringer og problemer med bilen. Det dukker plutselig opp meldinger i displayet om feil på airbag, batteri og elektrisk anlegg. Han må tidvis skru av, og starte bilen på nytt, for å få den til og gå. En gang faller hele vinduet ned i døren i det han forsøkte å lukke det.

    Torbjørn bestemmer seg for å levere bilen for en grundig sjekk hos en  autorisert Mitsubishi-forhandler. Svaret han får kommer som et sjokk: bilen har tidligere vært i en alvorlig ulykke i Nederland, og den ble den gang merket som total loss vehicle (totalhavari).

     
      Bruktimportert før

    Hochheim fikk tilsendt bilder av bilen på ulykkesdagen.

    - Noe av det verste med det hele er tanken på at jeg har kjørt rundt med familien og barna i flere år med en bil uten fungerende airbags. Vi har blant annet vært på bilferie i Europa og kjørt på Autobahn. Det er en skremmende tanke, sier Hochheim.     

    Da bilen tidligere hadde havarert, var ikke garantien på bilen Torbjørn hadde kjøpt lenger gyldig. Les hele historien om Torbjørn på  TV 2 sine nettsider >>

     
     

    Advarer om farene ved bruktimport

    Hittil i år har salget av bruktimporterte Mitsubishi økt med hele 67%. Nå advarer autoriserte forhandlere om farene ved bruktimportering av bil.

    Feil og mangler  
    Bruktbilimport innebærer mange risikoer som norske forbrukere undervurderer eller ikke er klar over. Mitsubishi opplever nå økt pågang fra folk som har kjøpt bil i god tro, men endt opp med å måtte betale tusenvis av kroner i etterkant. 

    De vanligste problemene med bruktimporterte biler:

    • Opplyst kjørelengde er lavere enn reell kjørelengde
    • Bilen mangler varmesystem tilpasset norske forhold
    • Biler mangler understellsbehandling med tektyl (anti-rust), tilpasset saltede norske vinterveier
    • Bilens garantihefte er ugyldig (biler registrert før 2016 har kun 3 års fabrikkgaranti). Reklamasjon utover garantiperioden må da skje i landet bilen er førstegangsregistrert
    • Tidligere skader som ikke er opplyst om, eller de er ikke forskriftsmessig utbedret 
     
     

    - Det er mange ting folk ikke er klar over når de kjøper bruktbil fra utlandet. Dette handler primært om historikk, markedstilpasning og garanti. Vi ser stadig oftere at folk har kjøpt biler med feil kjørelengde, manglende understellsbehandling og varmesystem, ugyldig garantihefte eller større skader som ikke er opplyst om, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubishi Motors Norge.

     
       

    Norgesgaranti og bruktimport

    Du skal føle en trygghet og en opplevd fordel ved å kjøpe en ny Mitsubishi hos en av våre  63 autoriserte forhandlere. Derfor har vi utviklet Norgesgaranti. Norgesgaranti innebærer at Mitsubishi Motors Norge og autoriserte forhandlere av Mitsubishi i Norge dekker mer på garanti enn det fabrikken gjør. 

    Med Norgesgaranti får du blant annet:

    • Feilsøking utover fabrikkens dekning
    • Mulighet for erstatningsbil (Veiassistanseprogrammet  MAP dekker inntil 5 dager i garantitiden på alle biler solgt i Europa etter 1.1.2015)
    • Antirust understellsbehandling
    • Norsk instruksjonsbok og bruksanvisning for audio-/navigasjonssystem
    • Kalibrerte dekktrykksensorer
    • 10 meter lang original ladekabel på 10A med korrekt støpsel
    • Garanti på 12V batteri (kun 3 år fra fabrikk)
    • Garanti på dieseldyser og glødeplugger (kun 3 år fra fabrikk)
    • Garanti på originaltdekkene mot fabrikasjonsfeil dekkes ikke av fabrikken
    • Garanti på i-MiEV (kun 3 år/100.000 km fra fabrikk også etter 2015)
    • Ettermontert/ikke Mitsubishi originaldeler eller utstyr, radioer, etc. dekkes ikke av garanti i Norge
    • Bremseskiver dekkes ikke av garanti etter 30.000 km fra fabrikk uansett feil
    • Ingen feil som er av kun kosmetisk art på polstringer, lister, setetrekk etc. dekkes av garanti
    • Leiebiler utover MAP dekkes ikke
    • Feil hvor service er påkrevd og serviceintervall er overkjørt med 500 km/1 måned («norske» biler har 2000 km/1 måned)

    For at bruktimporterte biler skal være dekket av Europa-garantien gjelder bl.a. følgende krav:

    • Serviceheftet må være stemplet og signert for at garantien skal være gyldig
    • Mangler det signatur og stempel i servicehefte vil ikke bilen ha gyldig garanti
    • Bilen må innom autorisert Mitsubishi-forhandler for registrering, slik bilen kan kalles inn til eventuelle produktforbedringskampanjer som fabrikken vil at skal utføres

    Eventuelle reklamasjoner må foretas der hvor bilen først ble kjøpt.

    Forkommer det reklamasjon som ikke dekkes av fabrikkgarantien, må reklamasjon rettes mot profesjonelt slagsledd i Norge eller mot forhandleren som solgte bilen ny. Dette kan potensielt være et stort problem dersom den bruktimporterte bilen har manglende dokumentasjon. Kjøper du bilen hos en autorisert Mitsubishi-forhandler derimot, skal både reklamasjon og garanti håndteres av oss. Mitsubishi-forhandleren er behjelpelig med garantireparasjoner i fabrikkgarantitiden, så lenge Mitsubishi Motors sitt serviceprogram følges.

    Pass på at bilen er utstyrt med elektrisk varmer

    Outlander PHEV har et svært avansert drivverk og teknologien tillater at bilen kan varmes opp før kjøreturen, enten bilen står på ladning eller ikke. Forutsetningen for forhåndsoppvarming er at bilen har elektrisk varmer. Fordelen med elektrisk varmer er i tillegg at bilen går langt oftere som ren elektrisk bil, med svært lavt forbruk. Mangler den elektrisk varmer vil bensinmotoren stå for oppvarmingen i langt større grad, og det betyr et høyere drivstoff-forbruk og lavere grad av komfort.

    En ny Outlander PHEV kjøpt hos en autorisert Mitsubishi-forhandler i Norge leveres selvfølgelig med elektrisk varmer, tilpasset norske vintre, som standardutstyr. 

    Se også:

    Mitsubishi Outlander PHEV - ladbar hybrid SUV
    Finn din nærmeste autoriserte forhandler
    Hybrid eller ladbar hybrid - hva er forskjellen?

     


Kontakt en forhandler for service