Sikker lading av elbil
1. Bruke egen hjemmelader
Å bruke egen hjemmelader som kun er ment for å lade en elbil er den sikreste løsningen. Det vanligste uttaket fra en slik boks er «type2» kontakten. Disse ladeboksene har vanligvis innebygde sikkerhetsfunksjoner som kontrollerer fordelingen av strøm og eventuelle feil som skulle oppstå. Jordfeilbryter (type B)* er ofte installert i boksen.
Vurderer du anskaffelse av din egne hjemmelader? Ta kontakt med din lokale forhandler for gode råde om ulike typer hjemmeladere. Hjemmelader bruker 16A kurs, som vil si at ladingen går litt raskere enn med ladekabelen som medfølger bilen.
2. Bruke eksisterende kontakt
Alle Mitsubishi-biler leveres med en ladekabel som kan brukes i en vanlig stikkontakt (Schuko), men ladesituasjonen må tilrettelegges slik at den blir så trygg som mulig.
Stikkontakten skal ha en egen kurs med minimum 10A sikring, og kontakten skal beskyttes av en egen jordfeilbryter (type B)*. Pass på at det ikke er andre forbrukere i samme krets som kan forstyrre ladingen. Kontakter som er gamle og/eller mye i bruk kan utvikle slitasjeskader som gir varmgang ved lading.
Kontroller alltid kontaktens tilstand. Dette gjøres enklest ved å sjekke etter varmgang etter ca. 15 minutter lading. Ved den minste tvil om kontaktens tilstand må du kontakte en elektriker. Bruk alltid krok for å henge opp ladekabelens elektronikkboks (CCID), se bilde. Dette for å minimere slitasje/skade som kan forekomme av ladeboksens vekt dersom den blir hengende i ledningen fra kontakten.
Er du usikker på tilstanden på ditt elektriske anlegg? Ta kontakt med en elektriker, og få råd om eventuelle tiltak som f.eks. termisk detektor før du lader hjemme.
3. Ikke bruk skjøteledning
Under lading skal ikke skjøteledning eller kabeltrommel benyttes. Ved bruk av skjøteledning/kabeltrommel økes faren for varmgang og skade.
*Jordfeilbryter type B sørger for at kobling er sikret mot eventuelle forstyrrelser elbilen kan påvirke strømnettet. Jordfeilbryter type B sørger for at strøm fra elbilen din ikke flyttes tilbake til det elektriske anlegget du benytter under lading. Dersom det skulle skje et uhell, og det ble benyttet en stikkontakt eller andre ladeforhold uten jordfeilbryter type B, vil det kunne påvirke et eventuelt forsikringskrav.
Kilde: Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Magasinet
Prøvekjørt: Nye Mitsubishi Outlander PHEV
9 ting du bør sjekke før du reiser på bilferie
OUTLANDER PHEV
Ønsker du å prøve nye Outlander PHEV?
Norges fineste bilturer
Vurderer du ladbar hybrid?
Kjøretips: Med hund i bilen
PASS PÅ DINE FIRBENTE VENNER
Tester Eclipse Cross PHEV for første gang
Elisabet og Elisabeth testet Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Slik gikk det da venninnene dro på langtur med ladbar hybrid for første gang.
5 smarte tips til økonomisk kjøring med ladbar hybrid
Å kjøre ladbar hybrid gir flere klare fordeler. Ikke bare slipper du lange ladepauser og ladeplanlegging, det kan også være gunstig for både miljøet og lommeboka. Det er særlig fem ting du bør tenke på før du legger ut på tur med din ladbare hybrid.
Eclipse Cross PHEV
Kort fortalt
Dette bør du gjøre etter årets bilsommer
Velg en ladbar hybrid
Er du en av mange nordmenn som vurderer å vrake den gamle diesel- eller bensinbilen til fordel for en mer miljøvennlig bil?
Hva bør du velge?
Ladbar hybrid eller elbil
Med alle de forskjellige drivlinjene som er tilgjengelig i dag, kan det være vanskelig å bestemme seg for hvilken type bil du skal kjøpe.
Hvordan desinfisere bilen uten å skade den?
Hvorfor velge Mitsubishi Eclipse Cross PHEV?
Norges fineste bilturer
Faktasjekk
Myter og fakta: Dette bør du vite om ladbar hybrid
Lading
Hvordan lade sikkert?
Ladbar hybrid VS ikke-ladbar
S-AWC
S-AWC (Super All Wheel Control) er Mitsubishi Motors' unike system for firehjulsdrift.