Myter og fakta: Dette bør du vite om ladbar hybrid

Foto: Mitsubishi Outlander PHEV som lader

Du kan spare opptil 10.000 kroner i året ved å gå fra ren fossilbil til ladbar hybrid. Men hva kan du egentlig om ladbar hybridbil? Her er svarene mange lurer på.

Det kan være vanskelig å bestemme seg for hvilken bil man skal kjøpe, og vi ønsker oss gjerne god plass, firehjulstrekk, kjøre miljøvennlig, unngå rekkeviddeangst, høy sikkerhet - og lavest mulig drivstoffutgifter.

Mitsubishi Outlander PHEV treffer på alle disse ønskene, og er derfor Norges mest populære ladbare hybrid hele fem år på rad.

- I den nye modellen er rekkevidden som ren elbil på hele 45 km, i henhold til den nye og strenge målemetoden WLTP. Veldig mange kan derfor kjøre på ren elektrisitet i hverdagen, mens på langtur slipper du «rekkeviddeangsten» og «ladeangsten», og ikke minst køer ved relativt dyre kommersielle ladestasjoner langs veien, sier Vegard Werner, produktsjef hos den norske Mitsubishi Motors importøren MMC Norge AS.

Trenger du være redd for å gå tom for strøm?

Selv om den Outlander PHEV er godt etablert på det norske markedet, er det fremdeles ord som «rekkeviddeangst» som går igjen hos forbrukeren. Men trenger du egentlig være redd for å gå tom for strøm? 

Her får du svar på ni myter om den ladbare hybriden

Påstand 1: Ladbare hybrider kan kun kjøre noen få kilometer på strøm.

- Dette stemmer ikke. Mitsubishi Outlander PHEV går nesten fem mil på ren strøm, noe som holder for de fleste gjøremål i hverdagen og pendling, sier Werner.

Hvis du bor i Oslo kan du for eksempel kjøre helelektrisk tur/retur til fornøyelsesparken Tusenfryd med familien. Dette er en avstand på cirka 44 kilometer til sammen og 50 minutter i bil.

Påstand 2: Ladbar hybrid er en mellomløsning, fram til den perfekte nullutslippsteknologien (elbiler som drives av batteri eller hydrogen) er tilgjengelig.

- Jeg vil si det er en myte at ladbare hybrider er en såkalt «mellomløsning». Jeg mener dette er en løsning som er ideell for mange, på grunn av fleksibiliteten ladbare hybrider tilbyr. Du kan kjøre tilnærmet utslippsfritt i hverdagen, da folk  kjører i gjennomsnitt cirka 33 km daglig. Når du skal på lengre turer eller når det er kaldt om vinteren trenger du ikke tenke på hverken rekkevidde- eller ladeangst.

Påstand 3: Hybrid er hybrid.

- Det stemmer ikke. Mange tenker kanskje at hybrid er hybrid, men det er ulikheter mellom ladbare hybridbiler og ikke-ladbare hybridbiler. En ikke-ladbar hybrid har begrensninger, ved at den ikke kan lades fra stikkontakten, og den behandles også avgiftsmessig av myndighetene akkurat som en bensin- eller dieseldrevet bil, sier Werner og fortsetter:

- En ikke-ladbar hybrid har et lite batteri for fremdrift og har derfor svært begrenset elektrisk rekkevidde. I en ikke-ladbar hybrid starter bensinmotoren når du forlater normal kjørehastighet, rundt 40-45 km/t. I en ladbar hybridbil, som Outlander PHEV, kan du kjøre helelektrisk opptil 130 km/t, sier Werner.

Påstand 4: Fra og med 2025 skal det være kun tillatt med nullutslippsbiler.

- Dette stemmer ikke. Det er ikke foreslått eller vedtatt i Stortinget at ladbare hybrider skal bli forbudt i 2025, sier Werner.

Påstand 5: Det er dyrt å kjøre ladbar hybrid, fordi drivstoffkostnadene er høye når jeg kjører langt.

- Denne påstanden kommer selvsagt an på kjøremønsteret ditt. Har du lang reisevei til jobb og i tillegg kjører langt i helgene, får du kanskje ikke kjørt like mye på ren strøm som du ønsker. Men de fleste kan kjøre elektrisk i det daglige, og bruker kun drivstoff til langturen. På langturen bruker ikke bilen mer drivstoff enn andre tilsvarende bensin- eller dieselbiler.

Dagens hybridteknologi gjør at du generelt kjører oftere på ren elektrisitet, og jo oftere du kjører på strøm, desto mer sparer du.

Tall fra Transportøkonomisk institutt viser også at kjøperen av ladbare hybrider motiveres av sparte kostnader og miljø.

I gjennomsnitt kjører nordmenn rundt 33 kilometer daglig, ifølge SSB. I løpet av ett år kan du da spare 9681 kroner i drivstoffutgifter, ifølge sparekalkulatoren.

Påstand 6: Jeg kan kjøre kun på elektrisitet i hverdagen, uten å slå over til å bruke bensin/diesel som drivstoff.

- Ja, dette stemmer. Outlander PHEV har en oppgradert batteripakke som gjør at du kan kjøre 45 kilometer på ren elektrisitet (målt etter WLTP). Du slipper å ha rekkeviddeangst, og kan i tillegg kjøre på langtur. Bilen har en 2,4 liters bensinmotor, som betyr at du har en kombinert rekkevidde på rundt 600 km, opplyser Werner.

Påstand 7: Det kan være gunstig for meg å «lease» framfor å kjøpe en ladbar hybrid.

- Dette stemmer. På grunn av lav registreringsavgift blir det en høy MVA-fordel ved leasing, noe som gjør at du oppnår en stor besparelse ved leasing kontra kjøp.

Nå er det leasingkampanje fra 2.295,-*. Leasingtilbudet gjelder for velutstyrt Outlander PHEV Intense+, og det er inkludert vinterhjul og metallic lakk.

Om du ønsker å kjøpe, er prisen fra kr 404.900,- (utstyrsnivå Invite, levert Drammen havn).


*Leasingavtale 36 mnd/45.000 km. Startleie/etablering kr 83.613. Totalpris kr 166.233 (varierer med rentenivå).
NB: Forutsetter kontraktsinngåelse innen 31.12.2019. Pris gjelder bil levert til forhandler i Oslo. Kostnad for frakt til lokal forhandler tilkommer. Tilbudet gjelder et begrenset antall biler.

Påstand 8: Det er enklest og mest økonomisk å velge hel-elektrisk.

- Det er klart det finnes fordeler ved å velge hel-elektrisk, akkurat som det finnes fordeler ved å velge en 100% bensindrevet bil. Det fine med Outlander ladbar hybrid er at du får det beste fra begge verdener - mulighet til hel-elektrisk i hverdagen og drivstoff til langturer.

Outlander PHEV har god plass til både familien og bagasjen som skal på tur. Det er en stor SUV med firehjulsdrift og masse sikkerhets- og komfortutstyr som er montert som standard fra fabrikken, så med Outlander ladbar hybrid får du mye bil for pengene.

Påstand 9: Selvladende hybrid er like bra for miljøet og lommeboken som ladbar hybrid.

-Dette stemmer ikke. En selvladende hybrid lader batteriet med bensin, ikke med ren strøm. Det vil si at all elektrisiteten er produsert ved å forbrenne bensin. Går du tom for bensin, så går du også tom for strøm (kilde: tu.no).

Vil du vite mer, eller teste Outlander PHEV?