Myter og fakta: Dette bør du vite om ladbar hybrid
Trenger du være redd for å gå tom for strøm?
Selv om ladbare hybrider er godt etablert på det norske markedet, er det fremdeles ord som «rekkeviddeangst» som går igjen hos forbrukeren. Men trenger du egentlig være redd for å gå tom for strøm?
Vil du vite mer, eller teste Eclipse Cross PHEV?
Her får du svar på ni myter om den ladbare hybriden
Påstand 1: Ladbare hybrider kan kun kjøre noen få kilometer på strøm.
- Dette stemmer ikke. Mitsubishi Eclipse Cross PHEV har god batterikapasitet som holder for de fleste gjøremål i hverdagen og pendling.
Veldig mange kan derfor kjøre på ren elektrisitet i hverdagen, mens på langtur slipper du «rekkeviddeangsten» og «ladeangsten», og ikke minst køer ved relativt dyre kommersielle ladestasjoner langs veien.
Påstand 2: Ladbar hybrid er en mellomløsning, fram til den perfekte nullutslippsteknologien (elbiler som drives av batteri eller hydrogen) er tilgjengelig.
Det er en myte at ladbare hybrider er en såkalt «mellomløsning». Det er en løsning som er ideell for mange, på grunn av fleksibiliteten ladbare hybrider tilbyr. Du kan kjøre tilnærmet utslippsfritt i hverdagen, da folk kjører i gjennomsnitt cirka 33 km daglig. Når du skal på lengre turer eller når det er kaldt om vinteren trenger du ikke tenke på hverken rekkevidde- eller ladeangst.
Påstand 3: Hybrid er hybrid.
- Det stemmer ikke. Mange tenker kanskje at hybrid er hybrid, men det er ulikheter mellom ladbare hybridbiler og ikke-ladbare hybridbiler. En ikke-ladbar hybrid har begrensninger, ved at den ikke kan lades fra stikkontakten, og den behandles også avgiftsmessig av myndighetene akkurat som en bensin- eller dieseldrevet bil.
En ikke-ladbar hybrid har et lite batteri for fremdrift og har derfor svært begrenset elektrisk rekkevidde. I en ikke-ladbar hybrid starter bensinmotoren når du forlater normal kjørehastighet, rundt 40-45 km/t. I en ladbar hybridbil, som Eclipse Cross PHEV, kan du kjøre helelektrisk opptil 130 km/t.
Påstand 4: Fra og med 2025 skal det være kun tillatt med nullutslippsbiler.
- Dette stemmer ikke. Det er ikke foreslått eller vedtatt i Stortinget at ladbare hybrider skal bli forbudt i 2025.
Påstand 5: Det er dyrt å kjøre ladbar hybrid, fordi drivstoffkostnadene er høye når jeg kjører langt.
Denne påstanden kommer selvsagt an på kjøremønsteret ditt. Har du lang reisevei til jobb og i tillegg kjører langt i helgene, får du kanskje ikke kjørt like mye på ren strøm som du ønsker. Men de fleste kan kjøre elektrisk i det daglige, og bruker kun drivstoff til langturen. På langturen bruker ikke bilen mer drivstoff enn andre tilsvarende bensin- eller dieselbiler.
Dagens hybridteknologi gjør at du generelt kjører oftere på ren elektrisitet, og jo oftere du kjører på strøm, desto mer sparer du.
Tall fra Transportøkonomisk institutt viser også at kjøperen av ladbare hybrider motiveres av sparte kostnader og miljø.
I gjennomsnitt kjører nordmenn rundt 33 kilometer daglig, ifølge SSB.
Vil du vite mer, eller teste Eclipse Cross PHEV?
Påstand 6: Jeg kan kjøre kun på elektrisitet i hverdagen, uten å slå over til å bruke bensin/diesel som drivstoff.
- Ja, dette stemmer. Med Eclipse Cross PHEV kan du kjøre på ren elektrisitet i hverdagen. Du slipper å ha rekkeviddeangst, og kan i tillegg kjøre på langtur. Bilen har en 2,4 liters bensinmotor, som betyr at du har en kombinert rekkevidde på rundt 600 km.
Påstand 7: Det kan være gunstig for meg å «lease» framfor å kjøpe en ladbar hybrid.
- Dette stemmer. På grunn av lav registreringsavgift blir det en høy MVA-fordel ved leasing, noe som gjør at du oppnår en stor besparelse ved leasing kontra kjøp, i titusenkronersklassen.
Påstand 8: Det er enklest og mest økonomisk å velge helelektrisk.
- Det er klart det finnes fordeler ved å velge hel-elektrisk, akkurat som det finnes fordeler ved å velge en 100% bensin- eller dieseldrevet bil. Det fine med Eclipse Cross ladbar hybrid er at du får det beste fra begge verdener - mulighet til helelektrisk i hverdagen og drivstoff til langturer.
Eclipse Cross PHEV er meget godt utstyrt og baserer seg på velkjent kvalitet og velprøvd teknologi. Med et sportslig og atletisk design, intelligent S-AWC firehjulstrekk og gode kjøreegenskaper får du en komfortabel og lettkjørt bil med svært god fremkommelighet. Med Eclipse Cross ladbar hybrid får du mye bil for pengene.
Påstand 9: Selvladende hybrid er like bra for miljøet og lommeboken som ladbar hybrid.
-Dette stemmer ikke. En selvladende hybrid lader batteriet med bensin, ikke med ren strøm. Det vil si at all elektrisiteten er produsert ved å forbrenne bensin. Går du tom for bensin, så går du også tom for strøm (kilde: tu.no).
Vil du vite mer, eller teste Eclipse Cross PHEV?
Magasinet
Prøvekjørt: Nye Mitsubishi Outlander PHEV
9 ting du bør sjekke før du reiser på bilferie
OUTLANDER PHEV
Ønsker du å prøve nye Outlander PHEV?
Norges fineste bilturer
Vurderer du ladbar hybrid?
Kjøretips: Med hund i bilen
PASS PÅ DINE FIRBENTE VENNER
Tester Eclipse Cross PHEV for første gang
Elisabet og Elisabeth testet Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Slik gikk det da venninnene dro på langtur med ladbar hybrid for første gang.
5 smarte tips til økonomisk kjøring med ladbar hybrid
Å kjøre ladbar hybrid gir flere klare fordeler. Ikke bare slipper du lange ladepauser og ladeplanlegging, det kan også være gunstig for både miljøet og lommeboka. Det er særlig fem ting du bør tenke på før du legger ut på tur med din ladbare hybrid.
Eclipse Cross PHEV
Kort fortalt
Dette bør du gjøre etter årets bilsommer
Velg en ladbar hybrid
Er du en av mange nordmenn som vurderer å vrake den gamle diesel- eller bensinbilen til fordel for en mer miljøvennlig bil?
Hva bør du velge?
Ladbar hybrid eller elbil
Med alle de forskjellige drivlinjene som er tilgjengelig i dag, kan det være vanskelig å bestemme seg for hvilken type bil du skal kjøpe.
Hvordan desinfisere bilen uten å skade den?
Hvorfor velge Mitsubishi Eclipse Cross PHEV?
Norges fineste bilturer
Faktasjekk
Myter og fakta: Dette bør du vite om ladbar hybrid
Lading
Hvordan lade sikkert?
Ladbar hybrid VS ikke-ladbar
S-AWC
S-AWC (Super All Wheel Control) er Mitsubishi Motors' unike system for firehjulsdrift.