Skal du ha hybrid, bør du velge en ladbar

Er du en av mange nordmenn som vurderer å vrake den gamle og forurensende diesel- eller bensindoningen til fordel for en mer miljøvennlig bil? Før du tar valget, er det viktig å sette seg inn i forskjellene på ladbare og ikke-ladbare hybrider.

Samtidig som elbilsalget flater ut, har salget av ladbare hybrider eksplodert i Norge de siste par årene.

Langt bedre rekkevidde

Årsaken til den voldsomme veksten kan forklares med gunstige avgifter og stadig bedre teknologi og rekkevidde. Ladbare hybrider ser også ut til å slippe inn i «lavutslippssoner» som skal opprettes i byene.

Ladbare hybrider er en videreutvikling fra tradisjonelle hybrider som har en mye kortere elektrisk rekkevidde. Ved å plassere et større batteri i bilen og samtidig gjøre det mulig å lade bilen når den står parkert, kan enkelte ladbare hybrider – som bestselgeren Mitsubishi Outlander PHEV – kjøre opptil 54 kilometer på ren strøm (NEDC/CO2MPAS).

En ikke-ladbar hybrid kan altså ikke lades opp når den står parkert, og batteriet får bare tilført kraft når bilen ruller ned en bakke eller når du bremser. Batteriet er i tillegg såpass lite at den rene elektriske rekkevidden er svært beskjeden. En ikke-ladbar hybrid må i tillegg bruke bensinmotoren selv i beskjedne hastigheter, mens Outlander PHEV kan kjøre på ren elektrisitet i opptil 130 km/t.

Halvparten så mye drivstoff

Når det gjelder utslipp og rekkevidde er forskjellen på ladbare og ikke-ladbare hybrider derfor langt større enn du kanskje tror:

  • En ladbar hybrid kan kjøre betydelig lengre på ren elektrisitet enn en hybrid i samme klasse.
  • En ladbar hybrid bruker mindre enn halvparten så mye drivstoff som en hybrid i samme klasse.
  • En ladbar hybrid har nesten tre ganger lavere CO2-utslipp en enn hybrid i samme klasse.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken,

Foto: Outlander PHEV ladbar hybrid

Norges mest kjøpte ladbare hybrid

Den mest populære ladbare hybridbilen i Norge er utvilsomt  Mitsubishi Outlander PHEV. Bilen hylles både av biljournalister og eierne.

Hva er årsaken til suksessen Mitsubishi opplever i Norge?

Den beskjedne engangsavgiften bidrar til at Mitsubishi Outlander PHEV en praktisk og romslig SUV som mange familier har råd til. Den lave avgiften medfører også gunstig finansiering via leasing og er en finansieringsform mange av kundene velger når de kjøper bil hos «Forhandler».

Kjør på ren elektrisitet

PHEV er en SUV med firehjulsdrift og høy bakkeklaring, noe som passer perfekt for norske forhold. Når batterirekkevidden er på inntil 54 kilometer (NEDC/CO2MPAS)/45 kilometer (WLTP), får du samtidig unnagjort alle former for småkjøring uten å bruke en dråpe drivstoff.

En annen fordel med PHEV er at man ikke trenger å investere i en kostbar ladeboks til hjemmet for å lade batteriet. Det holder med en vanlig 16 ampere stikkontakt.

Bilen er også helt i toppklassen blant ladbare hybrider når det gjelder utslipp. I et forslag fra Elbilforeningen og Zero er PHEV én av kun 6 modeller (av totalt 20) på det norske markedet som får høyest miljørabatt.

Oppsummert er det mange fordeler med å kjøre en ladbar hybrid, hvor den største er at dersom du er flink til å lade, mest sannsynlig gjennomfører alle dine daglige gjøremål på ren strøm. Positivt både for lommebok og miljø. Skal du på ut på langtur, for eksempel frem og tilbake til hytta for helgen, drar du nytte av hybridløsningen som gjør at du får kraft til fremdrift fra to forskjellige kilder.