Outlander PHEV

Imponerer rallyeksperten

Outlander PHEV er Norges mest kjøpte ladbare hybrid 5(!!) år på rad (2014-2019). Motorsportkommentator og bilentusiast Anders Hagen mener PHEV svarer til forventningene.

De siste årene har miljøvennlig transport blitt mer og mer aktuelt for bilkjøpere, og vår ladbare hybrid SUV, Outlander PHEV, har de siste fem årene vært norges mest solgte (2014-2019).

Vi i Mitsubishi ønsket at en passende profil skulle teste nye Outlander PHEV, og valget falt fort på Anders Hagen som har mange års erfaring med bilsport og en brennende bilinteresse.

Solide biler

- Jeg har alltid sett på Mitsubishi som solide biler. I mine yngre dager konkurrerte jeg faktisk som kartleser i rally i både en Mitsubishi Lancer og Galant, så nå er jeg spent på hva PHEVen er god for, forteller Anders.

Da Anders fikk teste Outlander PHEV sørget han for å teste den skikkelig. Med en landlig hytte-adresse utenfor Kongsberg, med bratte stigninger og langt til nærmeste nabo kunne PHEVen virkelig settes på prøve.

– Til og fra butikken er det nærmere tre mil. Med PHEVen har jeg faktisk muligheten til å kjøre denne turen bare på elmotoren, og fortsatt ha nesten halvparten av batterikapasiteten igjen når jeg kommer hjem, sier en fornøyd Anders.

Med batteripakken på 13,8 kWt, kan turen tas på miljøvennlig vis. Du lader bilen enkelt, rett fra stikkontakten (ca. 5,5 t) eller ved å benytte hurtiglader (80% fulladet ca. 25 min).

– Med bare turer til og fra butikken kan jeg faktisk kjøre hele sommeren uten å fylle en eneste dråpe bensin.

Foto: Outlander PHEV fra siden parkert ved park

Kraftig firehjulstrekker

Outlander ladbar hybrid har en 2,4 liters bensinmotor som yter hele 135 hestekrefter. Du får også 95 hestekrefter fra elmotoren, som kombinert måler hele 224 hestekrefter.

– Jeg er overrasket over hvor godt bilen drar. Man har rikelig med kraft og umiddelbar gassrespons. Dette er små detaljer jeg setter veldig pris på, sier Anders.

Med to nye moduser «Sport-» og «Snow mode» er Outlander ladbar hybrid utrolig nok enda gøyere å kjøre enn før. Sportsmodus gjør PHEV mer responsiv og gir mer direkte kontroll. I Snømodus optimaliseres veigrepet på snø og glatt underlag for tryggest mulig kjøring under krevende forhold, noe som nordmenn vil sette stor pris på.

– Bilen er ekstremt lettkjørt med presise og gode kjøreegenskaper, selv med bagasjerommet fullt av ved. På tøff skogsbilvei så kjenner man knapt dumper og hull. Jeg kan endelig drikke kaffen min uten å søle, sier Anders. 

Stilrent design

Outlander PHEV har flere designmessige hydepunkter, derav en grill i bikubeutførelse, Bi-LED lys, flotte felger med mange eiker, skinnseter med diamantsøm og takspoiler for alle modeller.

– Jeg er vanligvis ingen SUV-type, men denne bilen har fått meg til å tenke meg om to ganger. Den er spenstig, har fine linjer og er rett og slett ålreit å se på når den står parkert på gårdsplassen.

Bak rattet er også Anders godt fornøyd.

– Jeg sitter høyt, med behagelig sittestilling og god sikt alle veier. Instrumentene er oversiktlige og jeg tar meg selv i å kose meg når jeg kjører. PHEVen svarte definitivt til forventningene, og vel så det!

MITSUBISHI OUTLANDER PHEV 

  • EL-motor med opptil 45 km rekkevidde (WLTP).
  • 2,4 liters bensinmotor med 135 HK og 95 HK EL-motor
  •  Intelligent firehjulstrekk (S-AWC)
  •  7 års garanti/140 000km
  •  8 års batterigaranti
  • Avanserte sikkerhetssystemer