Outlander PHEV
Imponerer rallyeksperten
Solide biler
- Jeg har alltid sett på Mitsubishi som solide biler. I mine yngre dager konkurrerte jeg faktisk som kartleser i rally i både en Mitsubishi Lancer og Galant, så nå er jeg spent på hva PHEVen er god for, forteller Anders.
Da Anders fikk teste Outlander PHEV sørget han for å teste den skikkelig. Med en landlig hytte-adresse utenfor Kongsberg, med bratte stigninger og langt til nærmeste nabo kunne bilen virkelig settes på prøve.
– Til og fra butikken er det nærmere tre mil. Med PHEVen har jeg faktisk muligheten til å kjøre denne turen bare på elmotoren, og fortsatt ha nesten halvparten av batterikapasiteten igjen når jeg kommer hjem, sier en fornøyd Anders.
Med batteripakken på 13,8 kWt, kan turen tas på miljøvennlig vis. Bilen lades enkelt, rett fra stikkontakten, noe som tar ca ca. 5,5 timer.
– Med bare turer til og fra butikken kan jeg faktisk kjøre hele sommeren uten å fylle en eneste dråpe bensin.
Kraftig firehjulstrekker
Outlander ladbar hybrid har en 2,4 liters bensinmotor som yter hele 135 hestekrefter. Du får også 95 hestekrefter fra elmotoren, som kombinert måler hele 224 hestekrefter.
– Jeg er overrasket over hvor godt bilen drar. Man har rikelig med kraft og umiddelbar gassrespons. Dette er små detaljer som jeg setter veldig pris på, sier Anders.
Med to nye moduser «Sport-» og «Snow mode» er Outlander ladbar hybrid utrolig nok enda gøyere å kjøre enn før. Sportsmodus gjør PHEV mer responsiv og gir mer direkte kontroll. I Snømodus optimaliseres veigrepet på snø og glatt underlag for tryggest mulig kjøring under krevende forhold, noe som nordmenn vil sette stor pris på.
– Bilen er ekstremt lettkjørt med presise og gode kjøreegenskaper, selv med bagasjerommet fullt av ved. På tøff skogsbilvei så kjenner man knapt dumper og hull. Jeg kan endelig drikke kaffen min uten å søle, sier Anders.
Stilrent design
Outlander PHEV har flere designmessige hydepunkter, derav en front i bikubeutførelse, Bi-LED lys, flotte felger med mange eiker, skinnseter med diamantsøm og takspoiler for alle modeller.
– Jeg er vanligvis ingen SUV-type, men denne bilen har fått meg til å tenke meg om to ganger. Den er spenstig, har fine linjer og er rett og slett ålreit å se på når den står parkert på gårdsplassen.
Bak rattet er også Anders godt fornøyd.
– Jeg sitter høyt, med behagelig sittestilling og god sikt alle veier. Instrumentene er oversiktlige og jeg tar meg selv i å kose meg når jeg kjører. PHEVen svarte definitivt til forventningene, og vel så det!
MITSUBISHI OUTLANDER PHEV
- EL-motor med opptil 45 km rekkevidde (WLTP).
- 2,4 liters bensinmotor med 135 HK og 95 HK EL-motor
- Smart firehjulstrekk (S-AWC)
- 7 års garanti/140 000km
- 8 års batterigaranti
- Avanserte sikkerhetssystemer
Magasinet
OUTLANDER PHEV
Ønsker du å prøve nye Outlander PHEV?
Norges fineste bilturer
Vurderer du ladbar hybrid?
Kjøretips: Med hund i bilen
PASS PÅ DINE FIRBENTE VENNER
Dette bør du gjøre etter årets bilsommer
Sommeren kan være en stor prøvelse for bilen, samt en oppsamler av støv, grus og annen skitt. Derfor har bilen godt av litt nøysom pleie når sommeren er på hell.
5 smarte tips til økonomisk kjøring med ladbar hybrid
Å kjøre ladbar hybrid gir flere klare fordeler. Ikke bare slipper du lange ladepauser og ladeplanlegging, det kan også være gunstig for både miljøet og lommeboka. Det er særlig fem ting du bør tenke på før du legger ut på tur med din ladbare hybrid.
Bli bedre kjent med Outlander PHEV
Hvordan desinfisere bilen uten å skade den?
S-AWC
Lading